Θα ήταν, αλλα τίποτα, μα τίποτα, δέν ξεκινάει συλλογικά, αν δεν συνειδητοποιήσουμε πράγματα και καταστάσεις ατομικά.
Αν τα κατανοήσουμε ατομικά, αρχίζει μετά ο κάθένας μας να προσπαθεί να επηρεάσει εναν μικρό κύκλο, μέχρι αυτός να μεγαλώσει και να συναντηθεί με εναν αλλο παρόμοιο κύκλο και ξεκινησει το συλλογικό.
Πως είναι όμως δυνατόν να γίνει αν ατομικά ο καθένας μας δέν στηρίξει κάποια πράγματα???
Συμφωνώ μέχρι ΚΕΡΑΙΑΣ.
Εξάλλου δεν μιλάμε για εμπόριο, το εμπόριο είναι στερημένο ηθικής ούτως ή αλλως.
Το αν αγοράσουμε ή όχι το αντίγραφο, αφορά στην εμπορική πλευρά του ζητήματος.
Το αν επιδοκιμάσουμε ή όχι τον αντιγραφέα, όχι.
Συνεπώς είναι άτοπο, κατά τη γνώμη μου, η
αγορά του αντιγράφου να κριθεί με όρους "ηθικής". Όσο θεμιτό είναι για το γεννήτορα-ιδιοκτήτη μιας ιδέας να την κοστολογεί όσο ψηλά του επιτρέπει η μοναδικότητά της σε συνδυασμό με τις καταναλωτικές ανάγκες, με μόνο γνώμονα τη μεγιστοποίηση του κέρδους, άλλο τόσο θεμιτό είναι για τον καταναλωτή να καλύψει τις ανάγκες του με τη φθηνότερη-αποτελεσματικότερη δυνατή λύση. Άλλο ζήτημα (και πάντως όχι ηθικό) αν η τυφλή αναζήτηση του φθηνότερου, μπορεί να μας βλάψει οικονομικά σε δεύτερο χρόνο. Η όλη διαδικασία στερείται παντελώς ηθικής,
εκατέρωθεν. Η απόσταση από το ιδεώδες, όπου οι ιδέες των ανθρώπων θα αποτελούν κοινό κτήμα, δίχως οικονομικούς όρους (από το φάρμακο για τον καρκίνο, μέχρι τον υπερατμοποιητή), αποδεικνύει του λόγου το αληθές.
Η επιδοκιμασία του αντιγραφέα, πιθανώς να μπορεί να κριθεί με τέτοιους όρους. Όμως, αφενός μια τέτοια επιδοκιμασία είναι πρωτίστως κοντόφθαλμη (θεώρηση του αντιγραφέα ως άλλου Προμηθέα, που κλέβει τη φωτιά για να μπορέσουν να έχουν πρόσβαση σ'αυτήν και οι "φτωχούληδες του θεού" - κάθε ομοιότητα με πρόσωπα και καταστάσεις είναι συμπτωματική
) και
δευτερευόντως ανήθικη, αφετέρου δε, αποτελεί το έλασσον της υπόθεσης, με μείζον την αγορά ή μη του αντιγράφου. Αν θέλουμε, πάντως, να βρούμε ένα ζήτημα ηθικής, αυτό είναι προσφορότερο έδαφος.
Η Ηθική δέν ειναι ποτέ συλλογική εξάλλου. Είναι προσωπική.
Θα μου επιτρέψεις να διαφωνήσω. Υπάρχουν και τα 2 είδη.
Η συλλογική ηθική αποτυπώνεται πρωτίστως στους νόμους (κυρίως στους ποινικούς, με την απαξίωση και τον κολασμό συγκεκριμένων συμπεριφορών) και στις θρησκείες. Οι δεύτερες δε, την ενσωματώνουν και τη χειραγωγούν ταυτόχρονα. Διαφοροποείται πολιτισμικά και εξελίσσεται/αλλάζει χρονικά.
Η προσωπική ηθική μπορεί να διαστέλλεται ή να συστέλλεται σε σχέση με τη συλλογική. Παράδειγμα:
Η μοιχεία μέχρι το 1981 αποδοκιμαζόταν ποινικά. Συνεχίζει να αποδοκιμάζεται θρησκευτικά. Η αποδοκιμασία της από τη
συλλογική ηθική μπορεί να έχει καμφθεί, αλλά συνεχίζει να είναι ισχυρή. Ωστόσο, υπάρχουν άνθρωποι, που η
προσωπική τους ηθική, τους επιτρέπει να συμβιώνουν μ'αυτόν τον...εναλλακτικό τρόπο.