Περί Κλώνων vol. 2Τον τελευταίο καιρό οι συζητήσεις περί κλώνων είναι ξανά στην επικαιρότητα.
Οι απόψεις που εκφράζονται διίστανται και είναι άλλοτε τεκμηριωμένες και άλλοτε αβάσιμες.
Αυτή είναι μία καλή αφορμή να λυθούν ορισμένες παρεξηγήσεις με σκοπό όχι να γείρει η πλάστιγγα υπέρ ή κατά των κλώνων, αλλά να υπάρξει μια πιο βάσιμη επιχειρηματολογία και ένας πιο καθαρός τρόπος σκέψης, προκειμένου να εκφραστούν και να αναπτυχθούν καλύτερα οι απόψεις και οι γνώμες εκατέρωθεν.
Το πρώτο που χρειάζεται να ξεκαθαριστεί είναι ότι είναι διαφορετικό πράγμα οι κλώνοι και διαφορετικό οι οικονομικές (φτηνές) συσκευές.
Η σύγχυση αυτή είναι η πλέον συνηθισμένη και οδηγεί σε λανθασμένα συμπεράσματα.
Υπάρχουν οικονομικοί επισκευάσιμοι ατμοποιητές κατασκευασμένοι στην Κίνα οι οποίοι δεν πλησιάζουν εμφανισιακά και λειτουργικά καμία συσκευή κατασκευασμένη στον λεγόμενο δυτικό κόσμο.
Το ίδιο ισχύει και για τις μπαταριοθήκες, τα επιστόμια (drip tips) και οτιδήποτε άλλο.
Ακόμη και αν κάποιοι μοιάζουν λειτουργικά αρκετά με κάποιο πρωτότυπο, μπορεί να διαφέρουν έστω και ελαφρώς, αλλά όχι ανεπαίσθητα στην εμφάνιση.
Πολλοί μπερδεύουν τους κλώνους με αυτά τα προϊόντα λόγω τιμής ή κοινής χώρας προέλευσης. Στην πραγματικότητα όμως δεν πρόκειται για κλώνους.
Το επιχείρημα ότι κάποιος επιλέγει κλώνο λόγω οικονομικής δυσκολίας, πολλές φορές δε στέκει γιατί μπορεί να αποκτήσει κατασκευές αυθεντικές και εξαιρετικά οικονομικές (όσο και οι κλώνοι) ταυτόχρονα.
Ειδικά όσον αφορά στις μπαταριοθήκες και τα επιστόμια η ποικιλία είναι τεράστια.
Υπάρχουν ορισμένοι ατμιστές οι οποίοι είναι ενάντιοι σε όποιο ατμιστικό προϊόν παράγει η Κίνα –σε άλλου είδους προϊόντα από την ίδια χώρα μπορεί να έχουν εντελώς διαφορετική άποψη.
Τα θεωρούν όλα κακής ποιότητας ή ανίκανα να λειτουργήσουν σωστά, με κακή ποιότητα κατασκευής, συνήθως κακή υποστήριξη μετά την πώληση και μικρή διάρκεια ζωής.
Αυτό που ξεχνάνε όμως είναι ότι χωρίς αυτά τα προϊόντα πολλοί από αυτούς που σήμερα απολαμβάνουν μια ζωή μακριά από το ΚΤ και είναι ενεργά και παλαιά μέλη της ατμιστικής κοινότητας δεν θα είχαν μείνει στο ΗΤ, αν δεν υπήρχαν αυτές οι συσκευές.
Η οικονομία που μπορούν να προσφέρουν τα προϊόντα αυτά, μπορεί και προσελκύει περισσότερο κόσμο στο άτμισμα, μεγαλώνοντας και ενισχύοντας προς το συμφέρον όλων την ατμιστική κοινότητα.
Αν υπήρχαν μόνο τα προϊόντα που κατασκευάζονται στην Ευρώπη και την Αμερική, το άτμισμα θα ήταν ένα πολύ ακριβό χόμπι που λίγοι θα εξασκούσαν. Δύσκολα θα επενδύσει απευθείας κανείς μισό μηνιάτικο, ακόμη και αν το έχει και μπορεί να το διαθέσει, για μία συσκευή ΗΤ χωρίς να ξέρει καλά καλά τι είναι το ΗΤ, όσο καλή κι αν είναι η συσκευή αυτή.
Οι περισσότεροι νέοι ατμιστές κατά κανόνα πάνε σε κάτι σχετικά οικονομικό για να δοκιμάσουν τι είναι και τι τους προσφέρει το ΗΤ και στην πορεία θα σκεφτούν τι χρήματα θα επενδύσουν σε συσκευές και σε τι βάθος χρόνου, ανάλογα με τα οφέλη που θεωρούν ότι θα έχουν. Με λίγα λόγια, χωρίς τις «Κινεζιές» με ότι προβλήματα αυτές μπορεί να συνεπάγονται, ορισμένες φορές ο ατμιστικός κόσμος θα ήταν σημαντικά φτωχότερος και σε τζίρο αλλά και πληθυσμό.
Το άτμισμα έχει γίνει το χόμπι πολλών και υπάρχουν άτομα που επενδύουν σημαντικά κεφάλαια για την αγορά εξοπλισμού αποκλειστικά για συλλεκτικούς λόγους.
Η έννοια του συλλέκτη δεν ξεκίνησε από το Ηλεκτρονικό Τσιγάρο.
Από τα πολύ παλιά χρόνια υπήρχαν άνθρωποι που συνέλεγαν διάφορα υλικά αγαθά ή έργα τέχνης οποιουδήποτε είδους.
Οι περισσότεροι συλλέκτες τείνουν να αγοράζουν αυθεντικά πράγματα και δύσκολα θα αρκεστούν στις αντιγραφές.
Προκαλεί αίσθηση το γεγονός ότι ορισμένοι συλλέγουν (ως συλλέκτες και όχι για χρήση) κλώνους προϊόντων ΗΤ.
Σε κάθε περίπτωση, ο καθένας μπορεί να συλλέξει ότι θέλει, όμως η συλλογή από αντίγραφα είναι κάτι το οποίο δεν είναι ιδιαίτερα συνηθισμένο.
Ο λόγος είναι ότι οι συλλογές συνήθως δεν έχουν χαρακτήρα λειτουργικό.
Οι κλώνοι μπορεί να προσομοιώνουν τη λειτουργία του αυθεντικού, κάτι το οποίο δίνει νόημα σε μία τέτοια αγορά, όμως εξ’ ορισμού δεν μπορούν να έχουν τη συλλεκτική αξία του αυθεντικού.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να ξεκαθαριστεί το εξής: Κατά κανόνα, προκειμένου να μείνει κανείς μακριά από το ΗΤ δεν χρειάζεται πολλές συσκευές, ειδικά αν πρόκειται για μπαταριοθήκες και επισκευάσιμους ατμοποιητές.
Κάποιος που θέλει απλά να μην καπνίσει, δεν θα ξοδέψει πολλά ή αν το κάνει θα τα κρατήσει για πολύ καιρό, ίσως και χρόνια, δεδομένου ότι θα τον καλύπτουν και από κει και πέρα θα αναζητάει υγρά αναπλήρωσης που να του αρέσουν περισσότερο.
Και φυσικά μπορεί να αγοράσει αυθεντικά προϊόντα κατασκευασμένα στον λεγόμενο Δυτικό κόσμο ή κλώνους ή αυθεντικότατα προϊόντα κατασκευασμένα στην Κίνα –ή οπουδήποτε αλλού- όπως έκαναν πολλοί από τους παλιούς ατμιστές προτού υπάρξουν πολλοί μη Κινέζοι κατασκευαστές.
Ακόμη και να πληρώσει αρκετά χρήματα, συνήθως λίγο θα τον πειράξει λόγω του μεγάλου χρονικού διαστήματος που θα το χρησιμοποιήσει.
Υπάρχουν όμως και αυτοί οι οποίοι θέλουν να συγκρίνουν όσο περισσότερες συσκευές μπορούν, προκειμένου να πάρουν το κάτι παραπάνω στο σύνολο της απόλαυσης που τους προσφέρει το ΗΤ ή απλά γιατί τους γυάλισε κάτι στο μάτι ή επειδή όλοι λένε ότι είναι πολύ καλό ή προσφέρει ένα ίχνος καλύτερης απόδοσης.
Οι ατμιστές αυτοί τείνουν προς την κατηγορία «χομπίστες», καθώς δεν καλύπτουν κάποια ουσιαστική ανάγκη, αλλά το γούστο τους και το μεράκι τους.
Θα αγοράσουν πολύ περισσότερες συσκευές από αυτές που χρειάζονται για να μείνουν μακριά από το ΚΤ και θα τις κρατήσουν πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα μέχρι να πάνε στην επόμενη.
Εκείνοι είναι που εξ’ ορισμού θα πληρώσουν περισσότερα χρήματα, ανεξάρτητα με το από που θα προτιμήσουν να αγοράσουν προκειμένου να κάνουν το χόμπι τους.
Άλλο χόμπι και άλλο ανάγκη. Άλλο αγοράζω γραμματόσημα για συλλογή και άλλο για να στείλω ένα γράμμα. Φυσικά, στην προκειμένη περίπτωση ο καθένας αγοράζει ότι αγαπάει περισσότερο.
Αυθεντικά ή κλώνους, ακριβές ή οικονομικές συσκευές, αυτός είναι ο ορισμός του γούστου.
Επίσης, θα πρέπει να ξεκαθαριστεί ότι δοκιμάζοντας έναν κλώνο δεν είναι το ίδιο με το να δοκιμάζει κανείς το αυθεντικό προϊόν.
Μπορεί ο κλώνος, ακόμη και ένα προς ένα (1:1) να είναι, να μην παίζει όσο καλά το αυθεντικό ή –αν και πιο σπάνιο, γιατί όχι- να αποδίδει ακόμη καλύτερα από το πρωτότυπο.
Το τελευταίο μάλιστα θα δυσαρεστήσει ιδιαίτερα κάποιον που δοκίμασε τον κλώνο και θα περίμενε περισσότερα από το αυθεντικό. Σε κάθε περίπτωση, ο κλώνος και το πρωτότυπο καλό είναι να θεωρούνται δύο διαφορετικές συσκευές.
Αυτό που σίγουρα μπορεί να διαπιστώσει κανείς για το πρωτότυπο δοκιμάζοντας έναν κλώνο, είναι το μέγεθος και το σχέδιο της συσκευής.
Μεγάλη κουβέντα γίνεται επίσης για την ηθική των κλώνων.
Η συζήτηση αυτή μπορεί να είναι ατέρμονη, μιας και τα περί ηθικής θέματα είναι αρκετά περίπλοκα και έχουν να κάνουν με τις προσωπικές αξίες του καθενός ή της κοινωνίας στην οποία ζει.
Η έννοια «αντικειμενικά ηθικό» είναι ουσιαστικά αβάσιμη.
Σε μία εποχή που τα ήθη δοκιμάζονται παγκοσμίως, μία τέτοια συζήτηση ειδικά για μη ακραία θέματα είναι σχεδόν απίθανο να μην αποβεί άκαρπη.
Αυτό που είναι απαραίτητο να σημειωθεί παρόλα αυτά είναι ότι υπάρχουν περιπτώσεις όπου κάτι το οποίο δεν τιμωρείται από το νόμο δεν κρίνεται απαραίτητα ηθικό, όπως επίσης ότι υπάρχουν και περιπτώσεις όπου ο νόμος δεν παίρνει θέση όσον αφορά στην ηθική διάσταση ορισμένων πραγμάτων.
Είναι απαραίτητο να συνυπολογιστεί ότι η πρόοδος της τεχνολογίας και η μίξη των πολιτισμών που παρατηρείται τελευταία έχει προκαλέσει ουκ ολίγα ζητήματα ηθικής τα οποία δεν έχουν προλάβει να «χαρτογραφηθούν», περιλαμβάνονται, δηλαδή, στη ζώνη της ηθικής που διαμορφώνεται τώρα, στη δική μας εποχή, και πιθανώς να αποτελέσει ηθικό χάρτη για τις επόμενες γενιές.
Η ηθική κρίση που πολλοί υποστηρίζουν ότι διανύει η παγκόσμια κοινωνία είναι μία πραγματικότητα με συγκεκριμένες αιτίες, οι οποίες όμως είναι αδιάφορες όσον αφορά στο παρόν ζήτημα.
Μέσα σε ένα ομιχλώδες τοπίο, ο προσωπικός χάρτης της ηθικής του καθενός είναι που τον οδηγεί να πάρει αποφάσεις με τις οποίες θα έχει το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος τόσο σε ηθικό όσο και υλικό επίπεδο.
Η υπερκοστολόγηση των αυθεντικών προϊόντων είναι κάτι το οποίο πολλοί λάτρεις των κλώνων χρησιμοποιούν ως επιχείρημα.
Το γεγονός ότι δεν θέλουν να συμμετέχουν σε μία διαδικασία όπου κάποιος κερδοσκοπεί σε υπερβολικό βαθμό εις βάρος τους, τους δίνει το άλλοθι ή το κίνητρο για την αγορά των κλώνων.
Η αλήθεια σε αυτή την περίπτωση είναι πολυδιάστατη. Η υπερκοστολόγηση στα είδη ΗΤ και γενικότερα στα είδη που αφορούν οποιοδήποτε χόμπι είναι ένα φαινόμενο που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί ότι υπάρχει.
Αυτό όμως δε σημαίνει ότι ισχύει και σε όλες τις περιπτώσεις.
Για να μπει το θέμα στη σωστή βάση, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το πόσο πάνω από το κόστος του προϊόντος τιμολογείται.
Το κόστος όμως είναι κάτι πιο περίπλοκο απ’ ότι νομίζει κάποιος που είναι έξω από τον χορό.
Δεν είναι μόνο το κόστος παραγωγής ανάλογα πάντα και με την παραγόμενη ποσότητα, αλλά και το κόστος υποστήριξης του προϊόντος, της προώθησής του, της ενδεχόμενης κατοχύρωσης πνευματικών δικαιωμάτων για αυτό, όπως επίσης η φορολογία και τα λειτουργικά κόστη, όπως ενοίκια χώρου και ασφάλιση των ίδιων των κατασκευαστών και των εργαζομένων που απασχολούν.
Παρόλα αυτά, ακόμη υπάρχει μεγάλο περιθώριο για ληστρική υπερκοστολόγηση, παραδείγματα για την οποία υπάρχουν αρκετά.
Αυτό που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί είναι η πιθανότητα οι κατασκευαστές εξ’ ανατολής να υπερκοστολογούν αντίστοιχα.
Κανείς δεν μπορεί να ξέρει πόσο κοστίζει στον παραγωγό στην Κίνα μια κατασκευή ή μια «κλωνοποίηση», πολύ δε περισσότερο ποια είναι τα περιθώρια κέρδους του και αν τελικά πιάνει τους αγοραστές «κορόιδα».
Λόγω των τελείως διαφορετικών μεγεθών στα κοστολόγια παραγωγής μεταξύ των κρατών, ακόμη και αν ένας κατασκευαστής στην Ευρώπη ή την Βόρεια Αμερική πωλούσε όσο οικονομικότερα μπορούσε, κοντά στην τιμή κόστους, έστω από αλτρουισμό, ενδεχομένως να ήταν πάλι ακριβότερος από κάποιον κατασκευαστή στην Κίνα ο οποίος υπερκοστολογεί.
Είναι, λοιπόν, πιθανό να πέσει κάποιος θύμα υπερκοστολόγησης (κατά πολλούς κοροϊδίας), χωρίς να μπορεί να το καταλάβει καν, δεδομένου ότι δε μπορεί να γνωρίζει πόσο πάνω από το κόστος αγόρασε το εκάστοτε προϊόν.
Κάτι που καλό είναι να έχει ξεκαθαρίσει κανείς μέσα του, είναι αν τον ενδιαφέρει πόσο πληρώνει για κάποια συσκευή ή το πόσο κερδίζει ο κατασκευαστής.
Αν κάποιος Έλληνας ή Ιταλός ή Γερμανός ή Αμερικάνος κατασκευαστής με κάποιο μαγικό τρόπο καταφέρει και βγάλει ένα προϊόν πολύ οικονομικό σε σχέση με τα ανταγωνιστικά και από αυτό να αποκομίζει πολλαπλάσιο κέρδος σε σχέση με τους ανταγωνιστές του (εννοώντας κέρδος επί τοις εκατό συγκριτικά με το κόστος του), είναι απίθανο ότι κάποιος θα τον απέφευγε για να μην δώσει την ευκαιρία σε έναν εκμεταλλευτή που υπερκοστολογεί να πλουτίσει.
Η εικόνα του καλού Κινέζου, ο οποίος πουλάει φτηνά ο καημένος και του κακού Έλληνα κατασκευαστή ή εμπόρου που προσπαθεί να εκμεταλλευτεί τον συνάνθρωπό του υπερκοστολογώντας, δεν έχει λογική.
Το πιθανότερο είναι ότι υπάρχουν κατασκευαστές και έμποροι ΗΤ από όλα τα μήκη και τα πλάτη της υδρογείου που είναι αλεξιπτωτιστές, έρχονται δηλαδή να κάνουν την λεγόμενη «αρπαχτή», να μαζέψουν όσα περισσότερα χρήματα μπορούν και να εξαφανιστούν αδιαφορώντας αν αφήνουν πίσω τους με τις πράξεις τους «καμμένη γη».
Αντίστοιχα υπάρχουν και οι ευσυνείδητοι που προσπαθούν να στήσουν μια επιχείρηση που να μην εκμεταλλεύεται τους ατμιστές και να κερδίζει αυτό που της αναλογεί χωρίς υπερβολές.
Ο καλός και ο κακός έμπορος και κατασκευαστής είναι παγκόσμιο φαινόμενο και δεν έχει συγκεκριμένη φυλή, χρώμα δέρματος ή θρησκεία.
Σε κάθε περίπτωση η κοινωνία του ΗΤ θα πρέπει να τιμωρεί με τρόπο τόσο αυστηρό που να αποτελεί παραδειγματισμό αποδεδειγμένης εκμετάλλευσης από οποιοδήποτε έμπορο ή κατασκευαστή εντός ή εκτός συνόρων.
Το εργαλείο που είναι υπέρ του καταναλωτή προκειμένου οι τιμές να παραμείνουν χαμηλές είναι ο ανταγωνισμός μεταξύ των κατασκευαστών και των εμπόρων.
Αυτός είναι που ωθεί στη μείωση των τιμών και την αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών και λειτουργεί εξαιρετικά, εκτός αν συσταθεί «καρτέλ» στην οποία περίπτωση υπάρχει και παραβίαση νόμων.
Είναι γνωστό τοις πάσι -και οι γραμμές που το αποδεικνύουν πλεονάζουν- ότι κάτι τέτοιο δε συμβαίνει ούτε σε εθνικό, πόσο μάλλον σε διεθνές επίπεδο όσον αφορά στο εμπόριο ειδών ΗΤ.
Το αξιοπερίεργο είναι ότι αν όλοι οι «Δυτικοί» κατασκευαστές είναι ακριβοί πως γίνεται και δεν έχει υπάρξει ο επιχειρηματίας που θα μπορεί να διαθέσει αξιόλογες συσκευές πιο οικονομικές από τον ανταγωνισμό για να πάρει το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς;
Η μήπως έχει υπάρξει και έχει επιβραβευτεί για την κίνησή του αυτή;
Όπως κι αν έχει, αυτό είναι ένα παιχνίδι μεταξύ επιχειρήσεων που δε χρειάζεται να απασχολεί ιδιαίτερα τους ατμιστές.
Τελικά, το μόνο συγκρίσιμο μέγεθος μεταξύ των προϊόντων που χρειάζεται να ασχοληθεί ο καταναλωτής είναι το κόστος τους, η ποιότητα κατασκευής τους και το πόσο σωστά και απροβλημάτιστα λειτουργούν.
Το πόσο κερδίζει ο κάθε κατασκευαστής είναι δικό του θέμα και δύσκολα θα το μάθει κάποιος που δεν θα μπει στον χώρο των κατασκευαστών προϊόντων ΗΤ.
Ο κάθε ατμιστής με βάση το βαλάντιο και την κρίση του για το τι μπορεί να αποκομίσει ο ίδιος από την κάθε συσκευή –και όχι ο κατασκευαστής της ή αυτός που την εμπορεύεται-, μπορεί να επιλέξει αυτό που θα τον κάνει να αισθανθεί καλύτερα με την αγορά του.
Άλλος αισθάνεται καλύτερα αγοράζοντας κάτι ακριβό γιατί έτσι τον έχει διαπλάσει η καταναλωτική κοινωνία που ζούμε και άλλος αγοράζοντας κάτι εξίσου καλό φτηνά γιατί κατάφερε να εξοικονομήσει περισσότερα χρήματα για να τα επενδύσει αλλού.
Όποια και αν είναι η επιλογή του καταναλωτή, θα πρέπει να είναι σεβαστή, καθώς δεν θα είχε κανένα ενδιαφέρον αυτή η ζωή αν όλοι σκέφτονταν και λειτουργούσαν με τον ίδιο τρόπο ή είχαν κοινό γούστο.
Αυτό, όμως, είναι ένα άλλο θέμα που βρίσκεται στο προσκήνιο τον τελευταίο καιρό.
Πηγή:
[size=78%]http://tinyurl.com/lmuxmfo[/size]