Βγάζει κάποιος ένα εξελιγμένο κινητό και το κοστολογεί 1000€. Οι έχοντες θα το αγοράσουν. Οι υπόλοιποι θα περιμένουν. Με τον καιρό και αφού η εταιρία έχει αποσβέσει το κόστος έρευνας η τιμή θα πέσει στα 500€ αφού τα υλικά κοστίζουν ελάχιστα. Εκεί θα το αγοράσει ο μέσος κοσμάκης.
Τι γίνεται στο η.τ.? Βγάζει κάποιος έναν ατμοποιητή στα 200€. Δεν τον κάνει ευρέως διαθέσιμο αλλά δημιουργεί λίστες αναμονής και προπαραγγελίες ώστε το κόστος παραγωγής να το επωμιστούν ΟΛΟΚΛΗΡΟ οι αγοραστές. Με την πάροδο του χρόνου η τιμή δεν πέφτει, οι λίστες και η τιμή παραμένουν. Ο κατασκευαστής βρήκε την κότα με τα χρυσά αυγά. Mάλιστα οι κότες έχουν δημιουργήσει fan club και τον προσκυνούν ότι κι αν κάνει.
Είμαστε περίεργα ζώα εμείς οι άνθρωποι.
Έρχεται λοιπόν ο Κινέζος, βλέπει ότι τα υλικά του ατμο δεν κοστίζουν πάνω από 10-20€ και φυσικά σπεύδει να επωφεληθεί.
Αρκετοί λένε ότι οι κλώνοι δεν είναι το ίδιο ποιοτικοί. Ίσως αλήθεια προς το παρόν. Γιατί αυτή τη στιγμή με κλώνους ασχολούνται οι δευτεροκλασάτοι Κινέζοι. Έχετε την εντύπωση ότι αν έφτιαχνε αντίγραφο της Ιθάκης η Kanger ή Joytech θα βλέπατε κάποια διαφορά?
Οι κατασκευαστές ας κάνουν πρώτα την αυτοκριτική τους πριν αναρωτηθούν γιατί ο κόσμος αγοράζει τους κλώνους. Στο κάτω-κάτω δεν ανακάλυψαν τον τροχό. Εξελίσσουν μια ιδέα - δηλαδή το η.τ. - που είναι κινέζικη.
Το παράδειγμα του κινητού δεν είναι ακριβής αναλαγία. Η τεχνολογία συχνά βασίζεται στις ίδιες τις χώρες που κάνουν τους "κλώνους" και καμιά φορά η διαφορά είναι μόνο στην αισθητική και το μάρκετινγκ. Μέσα σε λίγους μήνες, οι "κλώνοι" μπορεί να είναι ανώτεροι του αρχικού γιατί και η τεχνολογία εξελίσσεται ραγδαία. Εμείς ως τώρα έχουμε να κάνουμε με ταπεινή τεχνολογία ή "απλή" μηχανουργία. Ρόλο παίζει η λεπτομέρεια, τα υλικά, η αντοχή στον χρόνο, η απόδοση, η ομορφιά. Οι εξελίξεις είναι μικρές, δεν γίνονται επαναστατικά βήματα.
- Αν το μοντ δουλεύει χρόνια ή ψοφάει σε τρεις μήνες δεν είναι μικρό πράγμα.
- Αν ο ατμοποιητής σε κρατά ικανοποιημένο ή μαζεύεις ζουμιά ανά πεντάλεπτο δεν είναι μικρό πράγμα.
- Αν έχεις άμεσα καλό σέρβις ή τα λεφτά σου χάνονται οριστικά δεν είναι μικρό πράγμα.
- Αν φοβάσαι πως κάτι μπορεί να σου σκάσει στο στόμα δεν είναι μικρό πράγμα.
- Αν μέρα παρά μέρα ρουφάς καμμένο δεν είναι μικρό πράγμα.
Όλα αυτά σε στέλνουν για άλλη αγορά ή στο περίπτερο.
Υπάρχουν και οι φαντασμένοι και οι γκατζετάκηδες και τα πρόβατα που ακολουθούν τις "φίρμες". Όπως υπάρχουν και πολλοί αξιόλογοι κλώνοι με πολλούς ευχαριστημένους πελάτες. Αυτό δεν σημαίνει πως οι κλώνοι δεν είναι ποτέ ρίσκο (συχνά είναι), ούτε πως όταν προτιμήσουμε κάτι αυθεντικό είμαστε ψωνάρες. Ψωνάρα μπορεί να είναι και ο τύπος που περηφανεύεται πως βρήκε BlofaFire μπαταρίες 8500 mah 10 σεντς πιο φτηνά από τις δικές μου ή τις δικές σου και "δεν ξέρω τι λέτε αλλά μου δουλεύουν μια χαρά". Με τέτοια δεν βγάζουμε άκρη ούτε αποδεικνύουμε κάτι. Ούτε αξίζει πια η μόνιμη αναφορά σε έναν συγκεκριμένο κατασκευαστή που η συμπεριφορά του έχει διχάσει τους ατμιστές: δεν ήμαστε στο 2011 και οι περισσότεροι επώνυμοι κατασκευαστές δεν φέρονται έτσι.
Ας πούμε, χρειάστηκε να φτιάξει ο craven τον Diver (για άλλους υπήρξε ο Killer) για να σταματήσω να πετάω χρήματα σε ελλατωματικούς Boge και Kanger (γιατί οι "πρωτοκλασάτοι" δεν ήταν ποτέ αληθινά πρωτοκλασάτοι και το ζήσαμε όλοι). Δεν τον έφτιαξε η Kanger, όχι γιατί είναι καμμιά υψηλή τεχνολογία, αλλά γιατί ήθελε να πουλά εκατομμύρια κομμάτια (με 20% σκάρτα) κι όχι να έχω ένα τρόπο να ατμίζω με συνέπεια. Όταν κάποιος μικρός κατασκευαστής κάνει τον κόπο, πάρει το ρίσκο και σκιστεί να φτιάξει μόνος του μια αγορά για τέτοιο προϊόν, τότε θα βγάλει η Κίνα ένα κλώνο που μπορεί να δουλεύει εξίσου -αλλά μπορεί και όχι. Και θα το κάνει μαζικά με φτηνές τιμές. Και θα πούμε τι; Πως ο craven μας κορόϊδευε; Έφτιαξε κάτι καλό, αξιόπιστο, όμορφο και πολύ φτηνό για το κόστος που έχω γλιτώσει σε κάρτο. Αν ο γίγαντας που μου τα έτρωγε τόσο καιρό πλακώσει και φτιάξει κάτι φτηνότερο (πιθανότατα με αρκετά προβλήματα αν κρίνω από τα άλλα προϊόντα του) θα είναι μάγκας;
ΟΚ, όταν πέφτει αφραγκιά παίρνεις ό,τι μπορείς, μια χαρά το ξέρω και το καταλαβαίνω στο πετσί μου αυτό.
Ευτυχώς που υπάρχουν φτηνές λύσεις!
Ούτε κακό είναι, ούτε ντρέπομαι, ούτε τίποτα: οι πιο πολλοί αγωνιζόμαστε να επιβιώσουμε πλέον.
Αλλά το καταλαβαίνω καλύτερα όταν μου χαλάει στα χέρια και πρέπει να βρω άλλο!
Τελικά, εδώ οι πλειοψηφία δεν είναι κατασκευαστές. Όσοι από αυτούς κάνουν καλή δουλειά δεν χάνουν κέρδη από τα κινέζικα, ούτε θα μπορούσαν να παράγουν και να διανέμουν άπειρα κομάτια. Αν φτιάχνεις το Χ και παντού διαφημίζονται και κλώνοι του Χ, τότε έχεις και τζάμπα διαφήμιση και είναι απόδειξη πως κάτι καλό έχεις φτιάξει. Κανείς δεν κάνει κόπια ενός σκάρτου που δεν το θέλει ο κόσμος.