Η συννεφιασμένη Κυριακή του Τσιτσάνη είναι τέχνη, τα μοντάκια του κάθε τσί-ου είναι τέχνη ;
Αυτό που τόνιζα είναι η διαφορά που κάνει ο δημιουργός.
Πάντως ειδικά στο θέμα της μουσικής δεν είναι απλό.
Είναι τέχνη που πουλιέται μαζικότατα, φτιάχνει περιουσίες και βρέθηκε στο επίκεντρο των οικονομικών συγκρούσεων που σημάδεψαν το ίντερνετ.
Δεν σχολίασες πάντως το θέμα του σχεδίου που είναι κοντά στη λογική και του ΗΤ. Συγκρίνεις αυθεντικό και κόπια σε φωτογραφία, τα βρίσκεις ίδια και λες "πού είναι η ιδέα;". Ειλικρινά δεν καταλαβαίνεις πως άλλο το "δεν υπάρχει παρθενογέννεση" και άλλο η αντιγραφή; Τα δικαστήρια την καταλαβαίνουν μια χαρά, αλλά δεν είναι πρακτικά εφικτό να στρέφεσαι στον νόμο.
Παίρνω το παράδειγμά σου περί t-shirt. Ανάμεσα σε άλλα που κάνω για την επιβίωση, σχεδιάζω t-shirt. Καλά, κακά, δεν ξέρω, πάντως τα σχέδια είναι δικά μου (εκτός από 1-2 που χρησιμοποιούν κοινές ιδέες, χωρίς copyright και χωρίς να ζημιώνεται άλλος δημιουργός). Δεν είναι επώνυμα με τη λογική του "επώνυμου", ακριβού πράγματος. Αλλά είναι δικές μου δουλειές και για κάποιες κόπιασα εβδομάδες. Δεν έπεσαν από τον Άρη, κουβαλάνε πίσω τους εικόνες που έχω δει και την αισθητική της εποχής μου. Δεν είναι παρθενογέννεση αλλά είναι συγκεκριμένα, μοναδικά σχέδια.
Αν βρω τα σχέδιά μου στη λαϊκή σε τιμές που δεν θα μπορούσα ποτέ να τις δώσω τότε (1) θα με πικράνει, (2) θα ζημιωθώ οικονομικά. Μπορεί η Ralph Lauren να χέστηκε (που καθόλου δεν αδιαφορεί αλλά τέσπα...), γιατί πουλάει εκατομμύρια. Εμένα μπορεί να με τσακίσει. Μπλουζάκια είναι, εσύ δεν θα δεις διαφορά, αλλά σου άρεσαν (ας πούμε) επειδή πάνω έχουν το συγκεκριμένο σχέδιο, όχι για το... σπάνιο ύφασμα.
Το θέμα δεν είναι να προστατευθεί το ακριβό, κανείς μας δεν είναι κορόϊδο. Αλλά αξίζει να προστατεύονται οι αυθεντικές ιδέες, γιατί αυτές κουβαλάνε γνώση, τέχνη ή τεχνική πίσω τους. Αυτές έχουν κόπο και προσπάθεια.
Στο ΗΤ συχνά (ΟΚ, όχι πάντα) υπάρχει και διαφορά στην χρήση και την αντοχή, που κάνει την κόπια λιγότερο φτηνή (κάποιες λίγες φορές και πιθανώς επικίνδυνη). Και πέρα από τα πανάκριβα τύπου Caravella, τα περισσότερα καλά πράγματα δεν είναι απρόσιτα ή παράλογα στην τιμή.
Θέλω να τιμηθεί η δουλειά των Ατμομηχανή, Gus, Paps, Atmizoo, KirFani, craven και άλλων. Το αξίζουν, οδηγούν τις εξελίξεις και, εφόσον παίζει ρόλο και ο σχεδιασμός, έχουν και κάτι από τέχνη, γιατί τέχνη μπορεί να υπάρχει και στα χρηστικά αντικείμενα. Θέλω να επιβιώσουν, να πληρώνουν τους λογαριασμούς τους, να προσλάβουν υπαλλήλους, να συνεχίσουν.
Για φτηνά μαζικής παραγωγής, έχουμε πολλές επιλογές ευτυχώς. Δεν είναι ανάγκη να πάμε στις κόπιες.
Δεν λέω πως είναι κακός αυτός που παίρνει κόπια. Αλλά αξίζει μια παραπάνω σκέψη το πράγμα, όχι "μην αγχώσουμε τον καταναλωτή και μας πάθει τίποτα!".
Εδώ σταματάω τα σεντόνια, όποιος κατάλαβε, κατάλαβε...