Έχοντας ζήσει 4 χρόνια στην Μ. Βρετανία, και γνωρίζοντας το πόσο γραμμένη έχουν την πολιτική, κάνει εντύπωση το 83+% που συμμετείχε στο δημοψήφισμα! Και όπως καταλαβαίνετε, σε απόλυτους αριθμούς, είναι τεράστιο το νούμερο, όταν στην Ελλάδα, που όλοι έχουμε άποψη και είμαστε επαγελματίες πολιτικοί αναλυτές, τα νούμερα στις τελευταίες πολιτικές αναμετρήσεις (δημοτικές-περιφερεακές, βουλευτικές*2 και δημοψήφισμα) δεν ξεπέρασαν το 50%. Οι απενταξιακές διαπραγματεύσεις, αν και εφόσον επικυρωθεί το αποτέλεσμα και οι Λόρδοι αποφασίσουν να προχωρήσουν (κακά τα ψέμματα, όταν είδαμε όλοι ένα όχι του 60φεύγα τοις εκατό να γίνεται ναι, πιο εύκολο είναι να αλλάξει ένα 2% διαφορά), θα διαρκέσουν περί τα 2 χρόνια για την ομαλή μετάβαση. Μέσα σε αυτά τα 2 χρόνια, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τι θα γίνει πρώτο. Μπορεί πρώτα πρώτα να αλλάξει το καθεστώς εμπορίου, μπορεί όμως να είναι και το τελευταίο. Μόλις επανέλθει το καθεστώς τελωνείου και η Μ. Βρετανία να βγει από το Intrastat-VIES, πως επηρρεάζει ένα Brexit τους ατμιστές?
- Κατ' αρχάς, παύει η υποχρέωση εφαρμογής της TPD. Ζήτω φωνάζουν οι Βρετανοί ατμιστές από τη μία, ζήτω και οι κατασκευαστές εν Αγγλία, καθώς θα μπορούν να εμπορεύονται με τις χώρες της ΕΕ υπό καθεστώς... fasttech!
- Από την άλλη, θα έχουν ένα θεματάκι στο να αγοράζουν από χώρες της ΕΕ. Ιδιαίτερα αν πέσουν σε τίποτα τυπολάτρες, ή "εκδικητικούς" που θα τους τσακίσουν στο τελωνείο!
- Για τις επόμενες τουλάχιστον 10 μέρες, θα παρατηρηθεί σπασμωδικότητα στην τιμή της λίρας! Μπορούν να βγουν πολλά χρήματα (πελάτης μου εξαργύρωσε forward contract για αγορά ναυτιλιακών ανταλλακτικών αξίας 36 χιλιάδων λιρών, και στην ουσία πλήρωσε περίπου €5000 λιγότερο από ότι θα πλήρωνε προχτές ή και χτες για την εκπλήρωση του συμβολαίου!). Η BoE ανακοίνωσε ήδη ένεση ρευστού ύψους 250 δις λιρών για την ενίσχυση της ρευστότητας των τραπεζών. Αν η μεγάλη εκροή λιρών προς το εξωτερικό για την απόκτηση € και $ συνεχίσει, θα εφαρμοστούν Capital Controls. Με ότι συνεπάγεται αυτό για τις Βρετανικές επιχειρήσεις. Σε συνδυασμό με τη μειωμένη αξία της Λίρας, οι εισαγωγές θα υποφέρουν καθώς οι προμηθευτές είναι πολύ λογικό να ζητήσουν πληρωμές σε €, $ ή CHF. Μέσα στις εισαγωγές, έχουμε φυσικά και τα είδη ατμιστού.
- Η καμπύλη Phillips στα οικονομικά, μας εξηγεί την αντίστροφη σχέση μεταξύ πληθωρισμού και ανεργίας, όταν φυσικά δεν εμπλέκεται υποτίμηση νομίσματος. Υπάρχουν πολλά είδη ανεργίας. Η Μ. Βρετανία επί χρόνια διατηρούσε υψηλότατο συντελεστή ανεργίας και ως εκ τούτου χαμηλό πληθωρισμό. Η διαφορά είναι ότι η ανεργία της ήταν τύπου Structural, δηλαδή σε ένα δείκτη ανεργίας σταθερά στο 10%, μπορεί να μην αλλάζει το ποσοστό αλλά δεν υπάρχει μακροχρόνια ανεργία. Μπακαλίστικα, άλλο 10% είναι άνεργο σήμερα, άλλο αύριο. Αλλά πάντα 10%. Προβλέπονται πληθωριστικές πιέσεις με τάσεις υποτίμησης της αξίας της Λίρας. Και αυτές οι πληθωριστικές πιέσεις, θα έχουν αντίθετη επιρροή στο δείκτη ανεργίας. Αν λάβουμε υπ' όψιν ότι όλα είναι πιο ακριβά εκεί, όλη αυτή η κατάσταση θα έχει σοβαρό αντίκτυπο και στην αγορά του ατμού.
Αυτή τη στιγμή, οι δείκτες του Χρηματιστηρίου στο Λονδίνο χάνουν από 3 ως 8 περίπου τοις εκατό, ενώ η Λίρα τείνει να κλείσει κοντά στα €1,227. Με απλά λόγια, οι επενδυτικοί οίκοι δεν δείχνουν να πανικοβάλλονται ενώ οι αποταμιευτές έχουν μετά συγχωρήσεως το σκ@τό στην κάλτσα! Εκτιμώ ότι από τη μέρα που η Μ. Βρετανία αποφάσισε να μην ενταχθεί στην Ευρωζώνη, ο σκληρός πυρήνας της ΕΕ (DE-BE-FR-LUX) ξεκίνησε να προετοιμάζεται για ένα τέτοιο συμβάν. Εξ' ού και τόση χαλαρότητα του στυλ "θα τσούξει λίγο αλλά θα περάσει". Εκτιμώ επίσης ότι δεν έγινε μεγαλύτερη προσπάθεια αποφυγής ώστε να παραδειγματιστεί ο Νότος, καθώς ο μέσος Νοτιοευρωπαίος το πρώτο που θα σκεφτεί είναι "αν έγιναν τόσο χάλια τα πράγματα στην Αγγλία που έχει κράτος, διοίκηση, παιδεία, οργάνωση, επενδύσεις κλπ, φαντάσου τι θα γινόταν σε Ελλάδα, Ιταλία, Πορτογαλία, Ισπανία"... Νιώθω ιδιαίτερη συμπόνοια για τους Βρετανούς που πήγαν κουβά ποντάροντας στο Bremain.