Αυτές είναι οι μέχρι τώρα εξελίξεις στην εφαρμογή
της Ευρωπαϊκής Οδηγίας (TPD) από τις χώρες της Ευρώπης:
Μεταξύ των 28 κρατών μελών της ΕΕ, 19 παρέλειψαν να μεταφέρουν την TPD για τουλάχιστον μία από τις δύο κατηγορίες που έχουν ελεγχθεί από την Επιτροπή μέχρι στιγμής. Μεταξύ των παραβατών, 6 επιμελώς εργάζονται για να φορολογήσουν τα προϊόντα ατμίσματος πριν τις επίσημες συστάσεις της ΕΕ.
Το άρθρο 20 της οδηγίας για τα προϊόντα καπνού στην ΕΕ, η οποία τέθηκε σε ισχύ την 20η Μαΐου 2016 αποσκοπεί στην εναρμόνιση της αγοράς των προϊόντων καπνού μέσα στην Ευρώπη αλλά και με τον υπόλιπο κόσμο. Νωρίτερα, φέτος, ανησυχούσαμε για την προθεσμία του Μαΐου 20 για ορισμένα κράτη μέλη που δεν ξεκίνησανν διαβουλεύσεις αρκετά νωρίς. Οι περιπτώσεις της Κύπρου, τη Ελλάδας, της Μάλτας και της Σλοβενίας αναφέρθηκαν αλλά πολύ περισσότερες χώρες φαίνεται να έχουν καθυστερήσει τη διαδικασία, σύμφωνα με την Επιτροπή.
Μια επίσημη προειδοποίηση της παράβασης, μετά από τη διαδικασία του άρθρου 258 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχει παραδοθεί σε 19 κράτη μέλη από τα 28 μετά από απόφαση που έλαβε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 27 Ιουλίου 2016.
Το άρθρο 258 Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
Εάν η Επιτροπή κρίνει ότι ένα κράτος μέλος έχει παραβεί υποχρέωσή του εκ των Συνθηκών, διατυπώνει αιτιολογημένη γνώμη επί του θέματος, αφού προηγουμένως παρέχει στο ενδιαφερόμενο κράτος τη δυνατότητα να υποβάλει τις παρατηρήσεις του. Εάν το οικείο κράτος μέλος δεν συμμορφωθεί με τη γνώμη εντός της προθεσμίας που τάσσει η Επιτροπή, η τελευταία δύναται να προσφύγει ενώπιον του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.Η Επιτροπή της ΕΕ εξετάζει δύο διαφορετικές κατηγορίες παραβάσεων μέχρι στιγμής:
α. Αποτυχία στη δημιουργία της βιβλιοθήκης των προειδοποιητικών εικόνων που πρέπει να χρησιμοποιούνται για τα προϊόντα καπνού,
β. Ζητήματα με τους κανονισμούς σχετικά με την παραγωγή, την παρουσίαση και την πώληση των προϊόντων καπνού και συναφών προϊόντων, καθώς και την κατάργηση της πρώην οδηγίας του 2001.
Ως εκ τούτου, 13 κράτη μέλη έχουν προειδοποιηθεί για τη βιβλιοθήκη (Αυστρία, Κροατία, Κύπρος, Τσεχική Δημοκρατία, Δανία, Φινλανδία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Λουξεμβούργο, Πολωνία, Ρουμανία, Σλοβενία και Ισπανία), ενώ 18 έχουν προειδοποιηθεί για την κακή ή καθυστερημένη εφαρμογή (Βέλγιο, Βουλγαρία, Κροατία, Κύπρος, Τσεχική Δημοκρατία, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Λετονία, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Πολωνία, Ρουμανία, Σλοβενία, Ισπανία και Σουηδία). Τέλος, 12 κράτη μέλη έχουν προειδοποιηθεί και για τις δύο κατηγορίες (Κροατία, Κύπρος, Τσεχική Δημοκρατία, Δανία, Φινλανδία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Λουξεμβούργο, Πολωνία, Ρουμανία, Σλοβενία και Ισπανία).
Οι καλοί μαθητέςΗ Εσθονία, η Γερμανία, η Ιρλανδία, η Ιταλία, η Μάλτα, οι Κάτω Χώρες, η Πορτογαλία, η Σλοβακία και το Ηνωμένο Βασίλειο είναι οι καλοί μαθητές σχετικά με την εφαρμογή της TPD. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η εφαρμογή ήταν μια ομαλή διαδικασία.
Στην Ιρλανδία και την Ιταλία, για παράδειγμα, το επόμενο βήμα στον τομέα αυτό είναι η φορολόγηση των νέων προϊόντων καπνού, όπως τα ατμιστικά προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων των υγρών αναπλήρωσης (που ήδη εφαρμόζεται στην Ιταλία) και ατμιστικές συσκευές.
Αυτό το σχέδιο είναι στο τραπέζι της Επιτροπής της ΕΕ με κάποιες συστάσεις να αναμένονται το 2017.
Τι αναμένει η Επιτροπή από τα κράτη μέλη στα οποία έχει κοινοποιηθεί η προειδοποίηση παράβασης;
Σύμφωνα με το άρθρο 258, κάθε κράτος μέλος αναμένεται να απαντήσει στο έγγραφο προειδοποίησης που στάλθηκε από την Επιτροπή με παρατηρήσεις σχετικά με τους λόγους για τους οποίους δεν έχει συμμορφωθεί σε εύθετο χρόνο. Δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες μέχρι στιγμής όσον αφορά την προθεσμία που δίδεται στα κράτη μέλη να απαντήσουν.
Η Επιτροπή, σε περίπτωση αποτυχίας, μπορεί να φέρει το θέμα ενώπιον του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν έχει δημοσιευθεί καμία προθεσμία
Ανέτοιμοι για τη συμμόρφωση, αλλά έτοιμοι να φορολογήσουν:Μεταξύ των 18 κρατών-μελών που έχουν προειδοποιηθεί για παράβαση που αφορά ανεπαρκή ή καθυστερημένη εφαρμογή, 6 έχουν φροντίσει να αποζημιώσουν με ζήλο την αναμονή των συστάσεων της ΕΕ για τη φορολόγηση ατμιστικών προϊόντων (Φινλανδία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Λετονία, Ρουμανία και Σλοβενία). Μεταξύ αυτών, η Λετονία είναι το μοναδικό κράτος μέλος που έχει προειδοποιηθεί για μία μόνο παράβαση, οι άλλοι πέντε θα πρέπει να υπερασπιστούν την υπόθεσή τους και για τις δύο κατηγορίες.
Μέχρι τώρα, ως καταναλωτικό προϊόν, το ηλεκτρονικό τσιγάρο υπόκειται μόνο σε ΦΠΑ. Υπάρχουν αρκετές ενδείξεις ότι με την αγορά ηλεκτρονικού τσιγάρου να επεκτείνεται συνεχώς, όπως στη Γαλλία ή στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα φορολογικά έσοδα από τον καπνό θα μειωθούν. Η μείωση στο κάπνισμα αντανακλά το πόσο εξαρτούνται οι προϋπολογισμοί των κρατών μελών από τη φορολόγηση καπνού. Ως εκ τούτου, είναι δελεαστικό να αντικαταστηθεί το σχετικό φορολογικό έσοδο με κάποιο άλλο και τα ατμιστικά προϊόντα είναι οι ιδανικοί υποψήφιοι για αυτό.
Τον περασμένο Μάρτιο, οι ευρωπαίοι υπουργοί Οικονομικών ζήτησαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μια "κατάλληλη νομοθετική πρόταση" για την αύξηση των φόρων επί των ηλεκτρονικών τσιγάρων. Ο περιορισμός είναι να προταθεί η φορολόγηση των ηλεκτρονικών τσιγάρων, διατηρώντας παράλληλα την «σωστή ισορροπία μεταξύ των εσόδων, εξόδων της φορολογικής διοίκησης και των στόχων της δημόσιας υγείας». Ανυπομονούμε να δούμε, το 2017, τι ακριβώς αποτελεί μια «σωστή ισορροπία» για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όταν η Δημόσια Ασφάλεια Υγείας είναι στη μία πλευρά και η κύρια αιτία πρόωρων θανάτων είναι από την άλλη.
Ενώ οι υποστηρικτές ηλεκτρονικού τσιγάρου και ορισμένοι γιατροί το θεωρούν ως μια βιώσιμη εναλλακτική λύση για τον καπνό, ορισμένες κυβερνήσεις προτείνουν ότι τα ηλεκτρονικά τσιγάρα, δεδομένου ότι συγκαταλέγονται με τα προϊόντα καπνού, μπορούν να φορολογούνται όπως ο καπνός, περιφρονώντας έτσι πλήρως τη Δημόσια Υγεία.
Η αύξηση εισφορών για το άτμισμα θα επιτείνει αυτή την ανισορροπία,
όπως τονίστηκε από μια πρόσφατη μελέτη που αποκάλυψε ότι οι τιμές των προϊόντων ατμίσματος μερικές φορές είναι λιγότερο ανταγωνιστικές από αυτές του καπνίσματος, και θα οδηγήσει τους ατμιστές πίσω στο κάπνισμα, δηλώνουν κάποιες ενώσεις.
Συγκεκριμένα όσο αφορά τη φορολόγηση:Φινλανδία (€ 0,30 / ml νικοτινούχων και μη νικοτινούχων υγρών αναπλήρωσης)
Ένας φόρος 3,00 € θα ισχύει ανά 10 ml φιάλης υγρού αναπλήρωσης (0,3 € / ml).
Ελλάδα (δεν έχει ακόμα κυκλοφορήσει)
Ο ΦΠΑ αυξήθηκε από 23% σε 24% από την 1η Ιουνίου, 2016. Επιπλεόν φόρος κατανάλωσης θα ισχύει για τα ηλεκτρονικά τσιγάρα από τις 1 Ιανουαρίου 2017, αλλά ο τρόπος που θα υπολογίζεται δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα.
Ουγγαρία (€ 0,20 / ml - 65 HUF / ml νικοτινούχων και μη νικοτινούχων υγρών αναπλήρωσης)
Στην Ουγγαρία, το ποσοστό των HUF65 (€ 0,21, $ 0,23) ανά ml υγρού θα χρεωθεί από την 1η Ιανουαρίου 2017. Μια μικρή αύξηση σε HUF70 ανά ml θα ισχύει από την 1η Ιουλίου 2017. Τα μη νικοτινούχα υγρά αναπλήρωσης θα καλύπτονται επίσης από το φόρο. Στην πράξη, αυτό θα φέρει τη φιάλη των 10 ml € 2,20 υψηλότερα και περισσότερο από το διπλάσιο την τρέχουσα τιμή του υγρού.
Ιταλία (δεν έχει ακόμα κυκλοφορήσει)
Το Decreto Legislativo (15 του Δεκεμβρίου του 2014, Ν. 188, άρθρο 62) κρίνει ότι μια φόρμουλα θα υπολογήσει τον αριθμό των εισπνοών ανά ml υγρού για να ισοσταθμίσει τη φορολογία με τα τσιγάρα (LD 188, Δεκέμβριος του 2014). Με βάση τις γνώσεις μας, η φορολογία έχει αναβληθεί μέχρι το σωστό ποσό του φόρου να καθοριστεί, με βάση τη διατύπωση: «που υπόκεινται σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης και σε μια έκταση ίση με το πενήντα τοις εκατό των ειδικών φόρων κατανάλωσης που επιβάλλονται για την ισοδύναμη ποσότητα των τσιγάρων, με αναφορά στην σταθμισμένη μέση τιμή ενός κιλού συμβατικών τσιγάρων". Μια ομάδα εργασίας συστάθηκε για την αντιμετώπιση των ζητημάτων που σχετίζονται με τη ρύθμιση ατμιστικών προϊόντων.
Λετονία (€ 0,01 / ml του e-liquid + € 0,005 / mg νικοτίνης)
Την 1η Ιουλίου, το 2016, η Λετονία εφαρμόζει μια πολύπλοκη φόρμουλα στα υγρά που λαμβάνει υπόψη την παρουσία νικοτίνης στο μπουκάλι: € 0.005 ανά ml νικοτίνης πέραν των € 0,01 ανά ml υγρού. Ένα μπουκάλι 10 μλ υγρού 20 mg / ml νικοτίνης, το μέγιστο όγκο και τη δύναμη που επιτρέπεται από την TPD, θα φορολογείται € 1,10 (€ 0,11 ανά ml).
Πορτογαλία (€ 0,60 / ml)
Η Πορτογαλία είναι μέχρι στιγμής το κράτος μέλος που αποφάσισε να φορολογήσει τα υγρά με το υψηλότερο ποσοστό (€ 0,60 / ml) η οποία ορίζεταιι σε € 6,00 για ένα μπουκάλι 10 ml υγρού.
Ρουμανία (€ 0,11 / ml)
Από τον Ιανουάριο του 2016 η Ρουμανία χρεώνει τα υγρά από € 0,11 / ml ή € 1,10 ανά 10 ml μπουκάλι. Αυτός ο φόρος θα ακολουθήσει τον πληθωρισμό κατά τους τελευταίους 12 μήνες και, ως εκ τούτου, είναι πιθανό να αυξηθεί.
Σλοβενία (€ 0,18 / ml νικοτινούχων υγρών αναπλήρωσης)
Στη Σλοβενία, ο νόμος που εγκρίθηκε στις 21 Ιουνίου, του 2016 θα φορολογήσει τα νικοτινούχα υγρά από € 0,18 ανά ml ή € 1,80 ανά 10 ml μπουκάλι υγρού. Υγρά χωρίς νικοτίνη δεν πρέπει να φορολογούνται, σύμφωνα με το κείμενο.
Σε ένα πρόσφατο άρθρο που δημοσιεύθηκε από το EcigIntelligence, ο Barnaby Page και η Έλβα Manzanilla Zapata προέβαλαν ότι οι χώρες που φορολογούν τα υγρά τείνουν να είναι μικρότερα έθνη της Ανατολικής Ευρώπης και ότι η φορολογία συχνά συνοδεύεται με απαγορεύσεις διαδικτυακών πωλήσεων και διασυνοριακών εισαγωγών. Οι χώρες αυτές αποσκοπούν στη αυστηρή ρύθμιση του προϊόντος.
Έτοιμοι για τη ρύθμιση, μη κράτη μέλη:Η
Νορβηγία, η οποία δεν είναι κράτος μέλος της ΕΕ, αποφάσισε να εξισώσει τον εθνικό νόμο περί καπνού με την TPD με αντάλλαγμα την πρόσβαση στην αγορά. "Δεν είναι δυνατό για μας να μην εφαρμόσουμε την TPD σχετικά με τις συμφωνίες που έχουμε με την ΕΕ», είπε ο υπουργός Υγείας, Bent Høie, για να δικαιολογήσει τα νέα μέτρα.
Η
Ελβετία, το άλλο μη μέλος της ΕΕ, όπως τόνισε το EcigIntelligence, επίσης, «απέτυχε να τηρήσει την προθεσμία" λόγω των εσωτερικών διαφορών σχετικά με την κατάσταση του ηλεκτρονικού τσιγάρου. Οι αναλυτές δεν μπόρεσαν να ελέγξουν τις διαδικασίες της ΕΕ για την εξασφάλιση της συμμόρφωσης της Ελβετίας με την TPD.