Ψηφιακοί φορτιστές μπαταρίας
Ας δούμε λοιπόν τι είναι ένας ψηφιακός φορτιστής, τι κάνει και γιατί είναι απαραίτητο (αν είναι ) να δαπανήσουμε επιπλέον λεφτά για να προμηθευτούμε έναν.
Να σημειώσω εδώ ότι μια ένδειξη τιμής για τέτοια μηχανήματα είναι κοντά στα 50 ευρώ, δηλαδή στην τιμή του PILA, στην πράξη με εξαίρεση της 2 πρώτες μέρες που θα έχουν λίγο ανακατωσούρα σε σχέση με την εκμάθηση τους, είναι πολύ ποιο αποδοτικοί και με πολύ περισσότερες επιλογές για να διαφυλάξουμε σωστά οποιαδήποτε επαναφορτιζόμενη μπαταρία έχουμε στο σπίτ μας, με λίγο μεγαλύτερα μοντέλα, ακόμα και την μπαταρία του αυτοκινήτου μας.
Οι περισσότεροι από εμάς γνωρίζουμε τον απλό αναλογικό φορτιστή.
Ο αναλογικός λοιπόν αυτός φορτιστής, έχει μια ένταση που τι μετράει σε Αμπέρ (Α) ή μίλιαμπέρ (mAh). 1000mAh = 1A.
Τα προβλήματα με αυτούς τους φορτιστές λοιπόν είναι πολλά.
Δεν έχουν μεταβαλλόμενη ένταση.
Δεν έχουν αυτόματη διακοπή φόρτισης.
Δεν γνωρίζουν πόσα Αμπερ έχουν μείνει μέσα στη μπαταρία αλλά ούτε πόσα βάζουν.
Δεν ελέγχουν συνεχόμενα την ένταση και το φορτίο κατά την φόρτιση LIion στοιχειών.
Έχοντας λοιπόν τα παραπάνω προβλήματα, με τη σειρά μας εμείς είμαστε αναγκασμένοι χρησιμοποιώντας τους να αφήνουμε την μπαταρία πολλές ώρες σε φόρτιση, μην γνωρίζοντας την κατάστασή της.
Αυτό οδηγεί σε πρόωρη γήρανση της μπαταρίας, αλλά και σε μειωμένη απόδοση.
Οριακά και σε επικίνδυνες καταστάσεις μιας και δεν κόβουν ποτέ τελείως το φορτίο και τα LIion στοιχεία έχουν συγκεκριμένα θερμικά όρια, που αν τα ξεπεράσουν προκαλείται έκρηξη με φωτιά.
Κανονικά μια μπαταρία NIMH ή NiCD πρέπει να φορτίζεται το πολύ ως τα μισά mAh της, ή αν θέλουμε να τη διατηρήσουμε σε καλή κατάσταση για πολύ καιρό, το πολύ μέχρι 500 mAh, ενώ μπαταρίες Lipo-Lico-LiMN-A123-LIion-LIFEPO4 στο 1C εκτός και αν ο κατασκευαστής τους προβλέπει αλλιώς.
Το ερώτημα είναι λοιπόν, πόση ώρα θα τη φορτίσω?
Ας πάρουμε ως παράδειγμα μια μπαταρία των 3Α.
Φορτίζοντας τη με τον αναλογικό φορτιστή, θα πρέπει να τη φορτίσουμε για: 3000mAh / 500 mAh = 6 ώρες.
Συνεπώς ΑΝ η μπαταρία ήταν εντελώς άδεια σε 6 ώρες θα ήταν γεμάτη και σε άριστη κατάσταση.
Δυστυχώς όμως δεν γνωρίζουμε πόσα Αμπέρ είχε μέσα πριν ξεκινήσει η φόρτιση!!!
Εδώ λοιπόν μπαίνει στο παιχνίδι ο ψηφιακός φορτιστής (peak charger).
Ο φορτιστής αυτός, "διαβάζει" την μπαταρία βλέπει πόσα Αμπέρ έχει μέσα και αρχίζει τη φόρτιση.
Μόλις διαβάσει ότι η μπαταρία γέμισε, σταματάει τη φόρτιση, αφήνοντας μια μπαταρία σε άριστη κατάσταση.
Το μόνο πράγμα που πρέπει να πούμε στον φορτιστή πριν ξεκινήσει τη φόρτιση, είναι με πόσα Αμπέρ θέλουμε να φορτίσει.
Το παραπάνω έχει να κάνει με την ποιότητα και τον τύπο του ηλεκτρολύτη που ειναι κατασκευασμένη η μπαταρία.
Ας δούμε τώρα μερικά από τα πιο κοινά χαρακτηριστικά ενός ψηφιακού φορτιστή, ώστε διαβάζοντας τα χαρακτηριστικά να καταλαβαίνουμε τι κάνουν και τι είναι.
Microprocessor controlled - Ελέγχεται από μικροεπεξεργαστή γεγονός που το κάνει ικανό να ελέγχει συνεχώς τη κατάσταση της μπαταρίας, κατά τη φόρτιση της μπαταρίας.
Delta-peak sensitivity (NiMH/NiCd) - Είναι ικανό να δει πότε μια μπαταρία γέμισε και να διακόψει τη φόρτιση. Το κάνει μόνο για NiMH και NiCd
Individual cell balancing - Μπορεί να ισορροπήσει ανεξάρτητα τα στοιχεία μιας μπαταρία λιθίου (LIPO ή LiON ή LIFEPO4)
Li-ion, LiPo and LiFe capable - Μπορεί να φορτίσει αυτού του είδους τις μπαταρίες.
Ni-Cd and NiMH capable - Μπορεί να φορτίσει αυτού του είδους τις μπαταρίες.
Large range of charge currents - Μπορεί να μεταβάλει τα Αμπέρ της φόρτισης.
Store function, allows safe storage current - Δυνατότητα φύλαξης μιας μπαταρίας γεμάτη για μεγάλο διάστημα. Αρκεί ο φορτιστής και η μπαταρία να είναι συνδεδεμένοι και στο ρεύμα
Time limit function - Δυνατότητα διακοπής της φόρτισης μετά από συγκεκριμένα ώρα.
Input voltage monitoring. - Προστασία της μπαταρίας του αυτοκινήτου ώστε να διακόψει την φόρτιση όταν η μπαταρία του αυτοκινήτου πέσει στα 11V για να μην μείνετε από μπαταρία.
Data storage (Store up to 5 packs in memory) - Αποθήκευση ρυθμίσεων ώστε να μην ξαναρυθμίζετε για κάθε πακέτο μπαταριών που συνδέετε.
Battery break in and cycling. - Αρχικό στρώσιμο μπαταρίας αλλά και μορφοποίηση όταν παρατηρήσετε απώλεια δύναμης.
Αφού είδαμε τα κοινά χαρακτηριστικά, ας δούμε και τα χαρακτηριστικά λειτουργίας και απόδοσης.
Input Voltage: 11~17v - Το ρεύμα τροφοδοσίας είναι από 11~17ν. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να πάρει ρεύμα από την πρίζα του σπιτιού, αλλά χρειάζεται ένα τροφοδοτικό που θα παίρνει τα γνωστά μας 220 και θα βγάζει κάτι ανάμεσα στα 11 και στα 17, με προτίμηση κάτι κοντά στα 17. Υπάρχουν βέβαια μοντέλα που έχουν ενσωματωμένο τροφοδοτικό και παίρνουν απευθείας 220V
Circuit power: Max Charge: 50W / Max Discharge: 5W - Η κατανάλωση κατά τη φόρτιση μπορεί να είναι μέγιστο 50W και κατά την αποφόρτιση μέγιστο 5W.
Charge Current Range: .1~6.0A - Μπορεί να φορτίσει από 0.1Α έως 6Α μέγιστο. Προσοχή όμως, αυτές οι εντάσεις θα πρέπει να υποστηρίζονται και από το τροφοδοτικό. Αυτό σημαίνει ότι για να φορτίσουμε με 6Α χρειαζόμαστε ένα τροφοδοτικό που να μπορεί να παρέχει αδιάκοπη ένταση 6Α ή ένα απλό τροφοδοτικό τον 12Α !!! Απο την πρίζα του σπιτιού μας αν έχει ενσωματωμένο τροφοδοτικό δεν έχουν αυτό το πρόβλημα.
Ni-MH/NiCd cells: 1~15 - Μπορεί και φορτίζει μπαταρίες έως 15 στοιχεία.
Li-ion/Poly cells: 1~6 - Μπορεί και φορτίζει μπαταρίες έως 6 στοιχεία.
Pb battery voltage: 2~20v - Μπορεί και φορτίζει μπαταρίες αυτοκινήτου - μηχανής ώς 20v
Ρωτήστε ότι θέλετε παιδιά και σε σχέση με τους αναλογικούς, την παρουσίαση την έκανα περισσότερο για να καταλάβετε τους όρους και τις διαφορές που έχουν.