Λοιπόν, ώρα να ξεκαθαρίσουμε λίγο τα πράγματα:
Για ξεκίνημα, υπάρχουν δύο Νομοσχέδια που μας ενδιαφέρουν: το ένα αφορά την φορολόγηση του ητ (φαντάζομαι εννοούν τα υγρά, τους περιέκτες και τα cigalikes μιας χρήσης) και το άλλο αφορά την ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας. Το μεν πρώτο αναμένεται να ισχύσει από 1/1/2017, το δε δεύτερο από 20/05/2016 με διάφορες μεταβατικές περιόδους μέχρι την οριστική εφαρμογή του από την 20/05/2017.
Όσον αφορά το πρώτο, οι εκτιμήσεις μου είναι ότι θα δούμε την κλασσική μπλε ταινία για την απόδοση ΕΦΚ. Παρόλα αυτά, θα πρέπει να γίνει πρώτα εκ βάθρων αναθεώρηση του Νόμου περί ΕΦΚ γενικά, καθώς ο ΕΦΚ βασίζεται σε άλλες διατάξεις και θα έχουμε θέμα. Εναλλακτικά, υπάρχουν άλλοι τρόποι με τους οποίους μπορεί να φορολογηθεί το υγρό αναπλήρωσης στην πηγή (κατασκευαστής επί ελληνικού εδάφους ή εισαγωγέας). Το δεύτερο, είναι αυτό που μας καίει.
Όσον αφορά τις διασυνοριακές πωλήσεις: κανένας εκτός ΕΕ δεν είναι υποχρεωμένος να σεβαστεί μια τέτοια απόφαση. Είναι στο χέρι της χώρας η οποία έχει ενσωματώσει έναν τέτοιο περιορισμό, να ελέγξει τι και πως διατίθεται εντός της επικράτειάς της. Και μπορεί οι τελωνειακές αρχές να είναι υποστελεχωμένες, κανείς δεν τις εμποδίζει να δημιουργήσουν όμως ένα είδος μαύρης λίστας, με τις "ύποπτες" εταιρείες. Και φυσικά, αυτό θα παιδέψει και αυτούς που παραγγέλνουν άλλα πράγματα, εκτός ητ, καθώς μέχρι να ελεγχθούν τα πακέτα, θα περνάνε μήνες.
Όσον αφορά τις συσκευασίες: Τα έτοιμα υγρά αναπλήρωσης, θα κυκλοφορούν σε μπουκαλάκια των 10ml με συγκεκριμένες προδιαγραφές. Ο περιορισμός της νικοτίνης θα ανέρχεται στα 20mg/ml. Ο περιορισμός των 10ml θα ισχύει και για τα μηδενικά έτοιμα υγρά αναπλήρωσης. Οι ατμιστικές βάσεις χωρίς νικοτίνη, δεν θα έχουν περιορισμό μεγέθους. Οι νικοτινούχες, θα πωλούνται σε συσκευασίες των 10ml με ανώτατη περιεκτικότητα τα 20mg/ml.
Πάμε τώρα στο ζόρι της υπόθεσης, την υποβολή στοιχείων. Για κάθε κωδικό που είτε κάποιος κατασκευάζει, είτε εισάγει, θα πρέπει να υποβάλλει φάκελο. Και όταν λέμε κωδικό, εννούμε ότι αν ένα υγρό εισάγεται/κατασκευάζεται σε διαφορετικές περιεκτικότητες νικοτίνης, τότε μιλάμε για διαφορετικούς κωδικούς. Το ίδιο ισχύει και για διαφορετική αναλογία VG/PG. Αυτά όπως καταλαβαίνετε, έχουν ένα κόστος. Υγρά τα οποία έχουν μεγάλο τιράζ, θα αποσβέσουν γρήγορα το κόστος αυτό. Υγρά τα οποία έχουν κάτω της μέτριας κατανάλωση, είτε θα κοπούν, είτε θα αυξηθούν ως τελική τιμή. Το ένα και μοναδικό καλό το οποίο έχει κάτι τόσο αισχρό για μένα, είναι το ότι α) οι κατασκευαστές εντός Ελλάδας θα σταματήσουν να βγάζουν υγρά με το τσουβάλι και θα σκέφτονται πολύ πριν αποφασίσουν να επενδύσουν (γιατί πλέον για επένδυση πρόκειται) στην κυκλοφορία ενός υγρού (beta testing και πάει λέγοντας), β) το ίδιο θα πράξουν και οι εισαγωγείς, δεν θα φέρνουν δηλαδή ότι βρουν μπροστά τους. Δεν σταματάω παρόλα αυτά να διαφωνώ με κάτι τέτοιο καθώς είναι σχεδόν βέβαιο, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, ότι το κόστος θα μετακυληθεί στον τελικό καταναλωτή.
Όσον αφορά το φόρουμ, τα reviews κλπ: Ίσως το μόνο που θα απαγορευτεί, να είναι η έμμεση διαφήμιση και η τοποθέτηση προϊόντος. Το να κλείσουν ένα διαδικτυακό τόπο στον οποίο απλά γίνεται κουβέντα, δεν το βλέπω πιθανό. Το να αλλάξουν κάποιες παράμετροι αυτής της κουβέντας, είναι πολύ πιθανόν. Η συντονιστική ομάδα το κοιτάει και οποιαδήποτε εξέλιξη δεν πρόκειται να μείνει κρυφή. Όσον αφορά τις παρουσιάσεις και κριτικές προϊόντων, θα πρέπει οι γράφοντες και όσοι ανεβάζουν βίντεο να είναι κάπως πιο προσεκτικοί στην διατύπωσή τους. Κάτι σαν "πέρασα από το τάδε μαγαζί και βρήκα τα δείνα υγρά" θα επιτρέπεται, ενώ κάτι σαν "περάστε από το τάδε μαγαζί να δοκιμάσετε τα δείνα υγρά" θα είναι no-no!
Για να κλείσω, μέχρι να ψηφιστεί, να εφαρμοστεί, να ερμηνευθεί και να μπει σε παραγωγική λειτουργία ο εν λόγω Νόμος, δεν είναι ανάγκη να φέρνουμε την καταστροφή. Καθώς φαίνεται, και προς τιμή μας, περισσοτερο μας απασχολεί η γενική αντιμετώπιση του ητ από το Νόμο και η εξίσωσή του με το κτ, παρά το επιπλέον κόστος που θα επωμιστούμε από τα υγρά αναπλήρωσης. Αν αυτό το κόστος δεν κινηθεί σε επίπεδα διπλασιασμού, νομίζω ότι θα είναι ανεκτό.