Μιας και μας μετέφεραν σε όμορφο νήμα, γνωστός για τον οντοπικισμό μου, θα γράψω σχετικά με τα mAh των μπαταριών.
Από την προηγούμενη συζήτηση προέκυψαν πολλά, όχι ενθαρρυντικά συμπεράσματα, σχετικά με την γνώση σε αντικείμενα άσχετα με τον γαύρο και την Παθαναϊκάρα.
Απλά πράγματα λοιπόν, για την χωρητικότητα των μπαταριών, χωρίς step-up και down, efficiency και νόμους Γερμανών.
Ποιος είναι ο mAh.
Οι μπαταρίες γράφουν πάνω τους την χωρητικότητα σε mAh (μιλιαμπερώρια).
Είναι ο συνδυασμός έντασης ρεύματος (mA) και χρόνου (h=ώρα).
Τα mAh δείχνουν με πόση ένταση (mA) ρεύματος πρέπει να εκφορτίσουμε την μπαταρία, για να μας δίνει ρεύμα επί μία ώρα (h), μέχρι να εκφορτιστεί.
Αν η μπαταρία γράφει 3000mAh, μπορεί να μας δίνει ρεύμα επί μία ώρα, αν την εκφορτίζουμε με 3000mA (3Α).
Αν την εκφορτίζουμε με 1000mA (1Α) θα μας δίνει ρεύμα επί τρεις ώρες.
Αν την εκφορτίζουμε με 6000mA (6Α) θα μας δίνει ρεύμα επί μισή ώρα.
Το σωστό θα ήταν να την γράφουν σε mWh.
Ο λόγος είναι ότι μία αλκαλική μπαταρία ΑΑ, έχει ίδια χωρητικότητα (2500mAh) με μία Λιθίου 18650.
Η διαφορά είναι ότι η αλκαλική έχει πολύ μικρότερη τάση (Βολτ).
Εμάς τους ατμιστές δεν μας πειράζει, γιατί όλες οι μπαταρίες που χρησιμοποιούμε έχουν ίδια τάση (Βολτ), οπότε μπορούμε να συνεννοηθούμε και να συγκρίνουμε τις μπαταρίες μας, χρησιμοποιώντας τα mAh.
Ηλεκτρονικά mod με 2 ή 5 μπαταρίες.
Έχοντας αποδεχτεί τα mAh ως μονάδα μέτρησης χωρητικότητας, εφαρμόζουμε το ίδιο και στην περίπτωση που χρησιμοποιούμε ηλεκτρονικό μοντ, το οποίο λειτουργεί με περισσότερες από μία μπαταρίες.
Αν το μοντ μας είναι 2 μπαταριών και χρησιμοποιούμε τις εν λόγο μπαταρίες, έχουμε χωρητικότητα 6000mAh.
Εμάς τους ατμιστές, δεν μας ενδιαφέρει αν τοποθετούνται σε σειρά ή παράλληλα.
Αυτό ενδιαφέρει τον κατασκευαστή και τους ηλεκτρολόγους.
Υπάρχουν δεκάδες άλλα χρήσιμα πράγματα που θα έπρεπε να μας προβληματίζουν στην επιλογή μοντ.
Και ως συνήθως, αν ένα από τα δύο ήταν καθολικά καλύτερο, δεν θα υπήρχε το άλλο.
Γιατί τα mAh που γράφει η μπαταρία είναι περισσότερα από αυτά που μετράει το μοντ ή ο φορτιστής.
Ο κατασκευαστής έχει μετρήσει την μπαταρία με τρόπο που δεν είναι ίδιος με τον τρόπο που ατμίζουμε.
Την έχει φορτίσει μέχρι 4.20V, την έχει εκφορτίσει με χαμηλή ένταση ρεύματος, της τραβάει ρεύμα μέχρι να φτάσει σε πολύ χαμηλή τάση, δεν έχει απώλειες στη μέτρηση από επαφές και καλώδια, δεν χρησιμοποιεί την μπαταρία για να τροφοδοτήσει τα όργανα μέτρησης, μετράει με όργανα μεγαλύτερης ακρίβειας από του μοντ ή του φορτιστή και όλα αυτά σε ελεγχόμενο περιβάλλον θερμοκρασίας, πιθανό και υγρασίας.
Επειδή όμως όλοι οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν παρόμοιες συνθήκες και όργανα, τα mAh που γράφουν είναι συγκρίσιμα μεταξύ τους.
Το περίφημο C rate (C) και πώς να το αποκτήσουμε.
Το C των μπαταριών, είναι η ένταση (mA) του ρεύματος, με την οποία αν εκφορτιστεί η μπαταρία, θα δώσει ρεύμα επί μία ώρα.
Το βρίσκουμε αν από τα mAh που γράφει πάνω της η μπαταρία, αφαιρέσουμε το h.
Είναι χρήσιμο να το γνωρίζουμε, γιατί γίνονται συχνά αναφορές σε φόρτιση και εκφόρτιση μπαταριών με το C.
Έχουμε στα χέρια μας μία μπαταρία που γράφει πάνω της 3000mAh.
Μαθαίνουμε ότι μπορεί να εκφορτιστεί με 6C και καλό είναι να την φορτίζουμε με 0.5C.
Μπορεί να εκφορτιστεί με έως 18000mA (18A) και δεν πρέπει να την φορτίζουμε με περισσότερα από 1500mA (1.5A).
Τα νούμερα είναι το μέγιστο επιτρεπτό, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την μπαταρία σε όσο μικρότερα θέλουμε.
Αύξηση αυτονομίας ατμίσματος.
Επειδή η χωρητικότητα της μπαταρίας δεν μπορεί να αυξηθεί, μπορούμε να αυξήσουμε την αυτονομία της, με πλάγιους τρόπους.
Έχει παρατηρηθεί ότι όσο μειώνουμε την περιεκτικότητα των υγρών σε νικοτίνη, τόσο αυξάνει η κατανάλωση.
Επειδή όμως η μείωση της νικοτίνης είναι το ζητούμενο, πρέπει να βρούμε άλλους τρόπους αύξησης της αυτονομίας.
Αγορά της σωστής μπαταρίας.
Υπάρχουν μπαταρίες για πολλά Watt, για μεσαία και για λίγα.
Όσο περισσότερα Watt αντέχει η μπαταρία, τόσο μικρότερη είναι η χωρητικότητά της.
Η κορυφαία μπαταρία για εμένα που ατμίζω στα 15W, δεν είναι αυτή που μπορεί να δώσει 75W.
Όπως και στους ατμοποιητές, υπάρχουν πολλά κριτήρια επιλογής.
Αγορά μοντ μονής μπαταρίας.
Οι επαφές της μπαταρίας μέσα στο μοντ, έχουν Ωμική αντίσταση.
Μεγάλη δεν είναι, αλλά μικρή δεν την λες.
Μία (πολύ μικρή) ποσότητα ρεύματος καταναλώνεται στις επαφές, πριν φτάσει στα τσιπάκια του μοντ.
Όσο περισσότερες μπαταρίες, τόσο περισσότερες επαφές.
Η ποιότητα των επαφών θα μπορούσε να είναι ένα από τα κριτήρια αγοράς μοντ.
Φόρτιση εντός μοντ (δεν θέλω ου!).
Τα σπειρώματα και οι επαφές των μοντ, όσο χρησιμοποιούνται, τόσο λερώνουν και φθείρονται, με αποτέλεσμα να αυξάνει η Ωμική τους αντίσταση.
Η ποιότητα του φορτιστή θα μπορούσε να είναι το πρώτο και με διαφορά κριτήριο επιλογής μοντ.
Για την ασφάλεια που παρέχει η μη επαφή του χρήστη με την μπαταρία, χρειάζεται ένα φόρουμ για να αναπτυχθεί σφαιρικά.
Η χωρητικότητα των μπαταριών μειώνεται, όσο αυξάνουμε την ένταση του ρεύματος που τους τραβάμε.
Σε όσο λιγότερα Watt ατμίζουμε, τόσο αυξάνει η χωρητικότητά τους.
Μείωση της τάσης cutoff στα 3.0V.
Όσο χαμηλότερα εκφορτίζουμε την μπαταρία, τόσο περισσότερα mAh θα μας δώσει.
Οι σύγχρονες μπαταρίες μπορούν να κατέβουν και σε χαμηλότερα Βολτ με ασφάλεια.
Δεν το παρακάνουμε όμως, γιατί κάτω από 3.0V είμαστε εκτός προδιαγραφών μοντ.
Συχνή απόσυρση μπαταριών.
Όσο χρησιμοποιούμε την μπαταρία, τόσο μειώνεται η χωρητικότητά της.
Φτηνό αναλώσιμο είναι, δεν είναι για χρόνια.
Αύξηση των Ωμ της αντίστασης του ατμοποιητή.
Τα ηλεκτρονικά κυκλώματα των μοντ, είναι περισσότερο αποδοτικά, όσο μικρότερη ένταση ρεύματος τους ζητάμε.
Μπορούμε να ατμίσουμε στα ίδια Watt, αυξάνοντας την αυτονομία της μπαταρίας, αν το μοντ δίνει στον ατμοποιητή περισσότερα Βολτ και λιγότερα Αμπέρ.
Αυτό μπορεί να επιτευχθεί αν η αντίσταση του ατμοποιητή είναι περισσότερα Ωμ.
Όσο λεπτότερο είναι το σύρμα της αντίστασης, τόσο μεγαλύτερη σε Ωμ θα είναι η αντίσταση.
Παρακολούθηση της θερμοκρασίας της μπαταρίας.
Ο μεγαλύτερος εχθρός και για την χωρητικότητα, είναι η αύξηση της θερμοκρασίας.
Τόσο στην εκφόρτιση όσο και στην φόρτιση.
Εν παραλλήλω, σε σειρά και mAh.
Από ατμιστικής άποψης δεν μας ενδιαφέρει κατακαθόλου, με ποιον τρόπο είναι συνδεμένες οι μπαταρίες στο ηλεκτρονικό μας μοντ.
Συνήθως έχουμε την πληροφορία, η οποία μας αποπροσανατολίζει από τα ουσιώδη που πρέπει να εξετάζουμε στα μοντ.
Γενικά μιλώντας, ανάλογα την εφαρμογή, ο κατασκευαστής της συσκευής αποφασίζει πως θα συνδέσει τις μπαταρίες.
Πολλές φορές η απόφαση παίρνεται από άλλους λόγους, άσχετους με την αποδοτικότητα της συσκευής.
Στις μπαταρίες Λιθίου, είναι πολύ σημαντική η διαχείριση και φόρτισή τους.
Μπορεί κάποιος κατασκευαστής να αποφασίσει παράλληλα (αν επιτρέπει η εφαρμογή και αν δεν υπάρχει πολύ μεγάλη διαφορά στην απόδοση), για καλύτερη απλούστερη φτηνότερη ή συμβατότερη φόρτιση.
Αυτό που εμάς μας ενδιαφέρει, είναι ότι μία μπαταρία έχει την μισή δύναμη και αυτονομία από 2 μπαταρίες ή το 1/5 από 5 μπαταρίες.
Αν κατασκευάζουμε εμείς το ηλεκτρονικό κύκλωμα μιας συσκευής, δεν θα κάνουμε εδώ την κουβέντα.
Σας ευχαριστώ για την υπομονή σας.
Όχι εσένα! Τον από πίσω που το διάβασε.
Είναι παρήγορο ότι δεν πήρατε χαμπάρι ότι τα περισσότερα (από τα μη αμφιλεγόμενα) είναι από διάφορα μηνύματα του camber.
Η εκλαΐκευση είναι δική μου.