Θεωρητικά αυτόν τον κάποιον τον πληρώνουν οι έχοντες το μεγαλύτερο οικονομικό όφελος από την κυκλοφορία ενός προϊόντος.
Στην περίπτωση των φαρμάκων για παράδειγμα, τα κονδύλια προέρχονται από τα τμήματα marketing των μεγάλων φαρμακοβιομηχανίων, και έπειτα από μια σύντομη ή όχι διαδρομή (διάφοροι μεσάζοντες) φτάνουν σε αυτούς που κάνουν τη δουλειά.
Στην περίπτωσή μας (και ειδικά στην Ελλάδα) μην περιμένετε κάτι τέτοιο να συμβεί. Τα καταστήματα, οι χονδρέμποροι, αλλά και ολόκληρη η εφοδιαστική αλυσίδα δεν έχει τέτοιου μεγέθους κονδύλια. Για τα καταστήματα και τους ίδιους τους καταναλωτές θεωρώ πως δεν είναι καν δουλειά τους να ασχοληθούν με κάτι τέτοιο. Εφόσον δεν μιλάμε για ένα ή για λίγα μεμονωμένα προϊόντα, αλλά για τα γενικότερα οφέλη του ατμίσματος, η μόνη ελπίδα θα ήταν να συνασπιστούν οι "γίγαντες" της ατμιστικής βιομηχανίας και να διαθέσουν κονδύλια.
Αυτό, επίσης ΔΕΝ θα συμβεί, για πολλούς λόγους:
α) ο καθένας από αυτούς "ανήκει" πλέον σε κάποια καπνοβιομηχανία.
β) οι μεγαλύτεροι εξ αυτών είναι κινέζικες εταιρίες (με ότι αυτό συνεπάγεται).
γ) η νομοθεσία διαφέρει δραματικά από χώρα σε χώρα, το οποίο κάνει απείρως πιο ακριβή τη δημιουργία τοπικής στρατηγικής, αλλά και υλοποίησης της λύσης.
δ) τα κέρδη των εταιριών αυτών δεν συγκρίνονται ούτε στο ελάχιστο με τα κέρδη των φαρμακοβιομηχανιών.
Καλημέρα σε όλους, ας δούμε πως δουλεύουν αυτοί οι "κάποιοι" και οι προωθητικές ενέργειες.
Οι σοβαροί κατασκευαστές που ενδιαφέρονται για το προϊόν τους, για το όνομά τους αλλά και για τον χώρο έχουν ένα ετήσιο budget Marketing, το λεγόμενο co-op (ή co-ad). Αυτό χωρίζεται σε 2 κατηγορίες, τα ATL και τα BTL activities. ATL (Above the Line) ονομάζονται οι τηλεοπτικές προωθητικές ενέργειες και BTL (below the Line) οι υπόλοιπες. Σε κάποιες εταιρείες υπάρχει και διάκριση του BTL σε promotional και gifts. To ATL δεν το εξηγώ, φαίνεται από μόνο του, το BTL χρηματοδοτεί ενέργειες από banners και πτώση τιμής σε προϊόντα με χαμηλές πωλήσεις μέχρι business promoters (εμφανίσιμους νέους και νέες που μοιράζουν προωθητικό υλικό ή δωρεάν δείγμα, φυλλάδια, μπλουζάκια, καπέλα κλπ) & product promoters κάθε φορά που κυκλοφορεί ένα νέο προϊόν. Οι λεπτομέρειες των ATL & BTL είναι μεγάλο κεφάλαιο και ίσως τέχνη, δεν αξίζει να μπούμε εδώ σε περισσότερες λεπτομέρειες.
Πως δουλεύει στην πράξη. Αυτό το ετήσιο budget το "μοιράζει" ο κατασκευαστής/προμηθευτής ως ποσοστό επί των αγορών και το διαχειρίζεται από κοινού με αυτόν που θα το πάρει. Τυχαίο το παράδειγμα και τυχαία τα ποσοστά, δανεισμένα από άλλο χώρο εκτός ητ: Η E-Leaf διαθέτει ένα ποσό 1Μ Ευρώ. Δίνει λοιπόν ένα ποσοστό 2% επί των πωλήσεων σε αυτόν που θα αγοράσει προϊόν με τον όρο της προώθησης σε ποσοστό 50%-50%. Άρα, κάθε φορά που αγοράζω κάτι απ' την E-Leaf μου κρατάει ένα επιπλέον 2% για co-op. Αγοράζω κάτι που κοστίζει 10.000€ και μου αναλογούν 200€, συνεχίζω να αγοράζω και συγκεντρώνω ένα ικανό ποσό πχ 5.000€. Αυτά τα 5.000€ που στην πραγματικότητα είναι 10.000€ καθώς μιλάμε για συμμετοχή 50%-50% μπορούν, μεταξύ άλλων, να καταλήξουν σε ενέργειες σαν αυτές που μιλάμε (γιατρούς, προώθηση μέσω άρθρων) κλπ.
To make the long story short: Μόνο αν υπήρχαν 2-3-4 μεγάλοι "παίχτες" στην Ελλάδα θα μπορούσε να γίνει κάτι οργανωμένα. Απ' την ελάχιστη επαφή μου με τον χώρο του ητ όμως δεν βλέπω να ασχολείται κανένας σοβαρά με κάτι τέτοιο οπότε... Γνωριμίες και κανένα δωράκι. Αλλά...you buy peanuts you get monkeys.