β. Είναι τα η.τ. συναφή με τα προϊόντα καπνού? Η ρύθμιση λέει ναι, και εμείς συμφωνούμε. Προφανώς είναι, γιατί είναι εναλλακτικά προϊόντα προς τα προϊόντα καπνού. Μιμούνται την διαδικασία καπνίσματος. Όποιος πιστεύει διαφορετικά, δυστυχώς αεροβατεί.
Επιτρέψτε μου να τοποθετηθώ στις θέσεις του ΣΕΕΗΤ.
Η μίμηση εξ'ορισμού δεν προσδίδει σε οτιδήποτε, σχέση συνάφειας. Η φωνή του παπαγάλου μιμείται την ανθρώπινη και ως εκ τούτου ο παπαγάλος είναι συναφές είδος του ανθρώπινου. Οι συρίχτρες των κυνηγών, μιμούνται τους ήχους της αγριόπαπιας και ως εκ τούτου είναι συναφή αντικείμενα με τις αγριόπαπιες.
Η εναλλακτικότητα επίσης, εξ' ορισμού δεν αποδίδει σχέση συνάφειας. Ένα μήνυμα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, είναι εναλλακτικός τρόπος της παραδοσιακής αλληλογραφίας και ως εκ τούτου συναφές της, άρα να περιμένουμε γραμματόσημο?
Η αεροβασία πολλές φορές αποδεικνύεται ευεργετική γιατί ο καθαρός αέρας, καθαρίζει το μυαλό.
γ. Όταν ένα προϊόν είναι συναφές με ένα άλλο, πρέπει να ισχύουν οι ίδιοι κανόνες? Η ρύθμιση λέει ΟΧΙ διότι καθορίζει διαφορετικούς κανόνες για τα προϊόντα καπνού και τα η.τ. Και εμείς συμφωνούμε.
Για να δούμε.
γ) το υγρό που περιέχει νικοτίνη δεν περιέχει τα πρόσθετα που παρατίθενται στο άρθρο 7 παράγραφος 6,
Το άρθρο 7 αφορά ρύθμιση για προϊόντα καπνού.
γ) οι προειδοποιήσεις για την υγεία τηρούν τις απαιτήσεις που καθορίζονται στο άρθρο 12 παράγραφος 2.
Το άρθρο 12 αφορά ρύθμιση προϊόντων καπνού.
6. το άρθρο 18 της παρούσας οδηγίας εφαρμόζεται σε διασυνοριακές εξ αποστάσεως πωλήσεις ηλεκτρονικών τσιγάρων και περιεκτών επαναπλήρωσης.
Το άρθρο18 αφορά διασυνοριακές πωλήσεις προϊόντων καπνού.
Τι λένε αυτά? Ορίστε...
Άρθρο 7
Ρύθμιση των συστατικών
6. Τα κράτη μέλη απαγορεύουν τη διάθεση στην αγορά των προϊόντων καπνού που περιέχουν τα ακόλουθα πρόσθετα:
α) βιταμίνες ή άλλα πρόσθετα που δημιουργούν την εντύπωση ότι ένα προϊόν καπνού ωφελεί την υγεία ή ενέχει μειωμένους κινδύνους για την υγεία, ▌
β) καφεΐνη ή ταυρίνη ή άλλα πρόσθετα και τονωτικές ενώσεις που θεωρείται ότι δίνουν ενέργεια και ζωτικότητα, ▌
γ) πρόσθετα με χρωστικές ιδιότητες για τις εκπομπές,
δ) όσον αφορά τα προϊόντα καπνού για κάπνισμα, πρόσθετα που διευκολύνουν την εισπνοή ή την πρόσληψη νικοτίνης και
ε) πρόσθετα που έχουν ιδιότητες ΚΜΤ πριν από την καύση τους.
Άρθρο 12
Επισήμανση των μη καπνιζόμενων προϊόντων καπνού
1. Κάθε μονάδα συσκευασίας και κάθε εξωτερική συσκευασία μη καπνιζόμενων προϊόντων καπνού φέρει την ακόλουθη προειδοποίηση υγείας:
«Αυτό το προϊόν καπνού βλάπτει την υγεία σας και είναι εθιστικό.»
2. Η προειδοποίηση για την υγεία που αναφέρεται στην παράγραφο 1 πληρεί τις απαιτήσεις που καθορίζονται στο άρθρο 9 παράγραφος 4. Το κείμενο των προειδοποιήσεων είναι παράλληλο με το κύριο κείμενο στην επιφάνεια που προορίζεται για αυτές τις προειδοποιήσεις.
Επιπλέον:
α) εμφανίζεται στις δύο μεγαλύτερες επιφάνειες της μονάδας συσκευασίας και κάθε εξωτερικής συσκευασίας,
β) καλύπτει το 30% των επιφανειών της μονάδας συσκευασίας και κάθε εξωτερικής συσκευασίας. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 32% για τα κράτη μέλη με δύο επίσημες γλώσσες και σε 35% για τα κράτη μέλη με περισσότερες από δύο επίσημες γλώσσες.
Το άρθρο18 το έχω παρουσιάσει σεπροηγούμενο μήνυμά μου.
ε. Πρέπει να ισχύουν οι ίδιοι κανόνες για συναφή προϊόντα? ΟΧΙ ασφαλώς, διότι παρότι συναφή, είναι διαφορετικά. Πχ, δεν είναι δυνατόν να φορολογηθούν με τον ίδιο τρόπο, αφού δεν είναι το ίδιο βλαβερά. Στο κάτω κάτω, υπάρχουν και τα Δικαστήρια, θα το παλέψουμε και εκεί αν προκύψει κάτι.
Όλοι οι άνθρωποι είμαστε διαφορετικοί αλλά είμαστε άνθρωποι.. Ως άνθρωποι έχουμε γενικούς κανόνες αλλά ως διαφορετικοί,έχουμε και ειδκούς κανόνες. Δεν ξέρω πως πηγάζει η αισιοδοξία σας πως δεν θα φορολογηθούν (ήδη ανοίγει παραθυράκι για επιβολή τελών) και φυσικά δεν ξέρω πως η όποια φορολόγηση μπορεί να αντιμετωπιστεί νομικά (που δεν μπορεί). Όπως έδειξα παραπάνω, τα Η.Τ. ως συναφή με τα προϊόντα καπνού, εμπίπτουν σε κάποιους κοινούς κανόνες κάτι που θα ενισχύσω και στη συνέχεια.
ζ. Η διαφήμιση θα απαγορεύεται? Η ρύθμιση δεν απαντάει. Είναι θέμα της Εθνικής Νομοθεσίας. Κατά την άποψή μας πρέπει να επιτρέπεται όπως επιτρέπεται και η διαφήμιση άλλων προϊόντων που απευθύνονται σε ενηλίκους, και θα το παλέψουμε ακόμα και στα Δικαστήρια όταν έρθει η ώρα.
Η ρύθμιση απαντάει και μάλιστα σαφέστατα. Μάλλον δεν την διαβάσατε ολόκληρη.
5. Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι:
α) απαγορεύονται οι εμπορικές επικοινωνίες στις υπηρεσίες κοινωνίας της πληροφορίας, στον Τύπο και σε άλλα έντυπα, με σκοπό ή άμεσο ή έμμεσο αποτέλεσμα την προώθηση ηλεκτρονικών τσιγάρων και περιεκτών επαναπλήρωσης, εξαιρουμένων των εντύπων που προορίζονται αποκλειστικά για επαγγελματίες του εμπορίου ηλεκτρονικών τσιγάρων ή περιεκτών επαναπλήρωσης και των εντύπων που τυπώνονται και δημοσιεύονται σε τρίτες χώρες, όπου τα εν λόγω έντυπα δεν προορίζονται πρωτίστως για την αγορά της Ένωσης,
β) απαγορεύονται οι εμπορικές επικοινωνίες στο ραδιόφωνο, με σκοπό ή άμεσο ή έμμεσο αποτέλεσμα την προώθηση ηλεκτρονικών τσιγάρων και περιεκτών επαναπλήρωσης,
γ) απαγορεύεται κάθε μορφή δημόσιας ή ιδιωτικής συνεισφοράς σε ραδιοφωνικά προγράμματα με σκοπό ή άμεσο ή έμμεσο αποτέλεσμα την προώθηση ηλεκτρονικών τσιγάρων και περιεκτών επαναπλήρωσης,
δ) απαγορεύεται κάθε μορφή δημόσιας ή ιδιωτικής συμβολής σε οιαδήποτε εκδήλωση, δραστηριότητα ή πρόσωπο με σκοπό ή άμεσο ή έμμεσο αποτέλεσμα την προώθηση των ηλεκτρονικών τσιγάρων και περιεκτών επαναπλήρωσης, η οποία πραγματοποιείται σε περισσότερα του ενός κράτη μέλη ή στην οποία συμμετέχουν περισσότερα του ενός κράτη μέλη ή έχει κατ' άλλο τρόπο διασυνοριακές επιπτώσεις,
ε) απαγορεύονται για τα ηλεκτρονικά τσιγάρα και τους περιέκτες επαναπλήρωσης οι οπτικοακουστικές εμπορικές επικοινωνίες στις οποίες εφαρμόζεται η οδηγίας 2010/13/ΕΕ.
ι. Τα μπουκάλια με υγρό θα μπορούν να είναι μέχρι 10ml. Αυτή είναι και η πιο γελοία ρύθμιση από όλες. Και θα αυξήσει το κόστος για τον τελικό καταναλωτή. Πιστεύω ότι σύντομα μετά την εφαρμογή θα αλλάξει εύκολα. Πάντως για ένα διάστημα θα χρειαστεί να ζήσουμε με αυτό.
Πάλι δεν κατανοώ από που αντλείτε αυτήν σας την αισιοδοξία.
κ. Η ρύθμιση αυτή προβλέπει ότι πρέπει να υπάρχουν διαδικασίες φακέλλου πριν την κυκλοφορία ενός προϊόντος η.τ, όπως πχ για τα καλλυντικά. Αυτό θα γινόταν 100%. Σε εμάς δημιουργεί κόστος, αλλά για τους καταναλωτές είναι μια δικλείδα ασφαλείας. Δεν μπορώ να αντιληφθώ γιατί εσείς μπορείτε να διαφωνήσετε, ενώ μπορώ να σκεφτώ 1000 λόγους για τους οποίους εμείς (οι έμποροι) θα διαφωνούσαμε.
Μάλιστα. Δηλαδή για κάθε ντριπ τιπ, για κάθε ατμοποιητή για κάθε μπαταρία για κάθε αντίσταση για κάθε μέρος ενός Η.Τ. θα χρειάζεται διαδικασία αδειοδότησης/γνωστοποίησης 6 μήνες πριν την κυκλοφορία του. Προφανώς μας δουλεύετε. Όχι μόνο επειδή μετά από 6μήνες, ένας ατμοποιητής είναι ήδη παλιός και έχει βγει καλύτερος, αλλά και επειδή είναι σχεδόν αδύνατο να γίνεται φάκελος αδειοδότησης για κάθε τι που βγαίνει. Είναι σχεδόν αδύνατο ένα μικρό κατάστημα που κάνει τις δικές του εισαγωγές μικρής κλίμακας να κάνει φάκελο για οτιδήποτε εισάγει. Αυτό μπορεί να γίνει από εταιρίες μεγέθους Nobacco που στα προϊόντα που διακινούν έχουν το δικό τους Logo και την δική τους εμπορική ονομασία και μάλιστα φέρνουν συγκεκριμένα προϊόντα σε ρυθμούς περίπου ένα με δύο ανά εξάμηνο. Με μαθηματική ακρίβεια, όλα τα καταστήματα που λειτουργούν ανεξάρτητα και έξω από τις εμπορικές αλυσίδες την δική σας ή της Nobacco ή άλλης, θα πρέπει είτε να κλείσουν είται να προμηθεύονται από εσάς που θα έχετε κάνει φακέλους εισαγωγής. Περιορισμός γκάμας, ποικιλίας, μονοπώληση της αγοράς, καρτέλ, αύξηση τιμών, έλεγχος της αγοράς.
Θα υπάρξει αντιπρόσωπος της Kanger αν όχι σε εθνικό, τουλάχιστον σε ευρωπαϊκό επίπεδο, της Sigelei, της Smoktech(που μπορεί να είστε εσείς αυτός) που θα φέρουν συγκεκριμένα προϊόντα που θα έχουν κάνει φάκελο έγκρισης κυκλοφορίας και οτιδήποτε άλλο που θα σκεφτεί κάποιος να εισάγει, πολύ απλά δεν θα μπορεί να το κάνει γιατί θα είναι και χρονοβόρο και δαπανηρό.
Οι ατμιστές θα στραφούν σε e-shop του εξωτερικού που μέ βάση το άθρο 18 και αυτοί οφείλουν αφού ανοίξουν μητρώο να αποστέλουν μόνο αδειοδοτούμενα προϊόντα. Ωστόσο θα μπορούν να στρέφονται σε e-shop του εξωτερικού που δεν θα τηρούν τον ανωτέρω περιορισμό με το ρίσκο του να περάσει ή όχι από το τελωνείο η παραγγελία τους. Προφανώς κάποιες θα περνάνε κάποιες όχι.
Εν κατακλείδι, αν και με προβλήματα, είναι μια καλή συμφωνία. Το η.τ. είναι ένα μαζικό καταναλωτικό προϊόν που αφορά τους μισούς καταναλωτές περίπου. Αυτό σημαίνει ότι και οι καπνοβιομηχανίες θα δραστηριοποιούνται και μεγάλες εταιρίες θα δημιουργηθούν και μικρές εταιρίες θα υπάρχουν. Σημασία έχει όλο αυτό να μπορεί να γίνεται. Αυτή η νομοθεσία είναι το πρώτο βήμα.
Διαφωνώ πλήρως. Είναι μια κακή συμφωνία που θα επιτρέψει σε κάποιους να συνεχίσουν να υπάρχουν και σε κάποιους άλλους όχι.
Επιτρέπει την κυκλοφορία ενός Η.Τ. αρκετά διαφορετικού από αυτό που μέχρι σήμερα γνωρίζουμε που οδηγεί στην μείωση εισροής νέων χρηστών, στην αύξηση του κόστους κτήσης και χρήσης, στην βήμα προς βήμα ενγκαλισμό του με τις καπνοβιομηχανίες, στη συρρίκνωση της ιδιοκατασκευής, στην βιομηχανοποίησή του, στην ανάπτυξη μονοπωλείων και καρτέλ, στην εισαγωγή τελών και φόρων, στα "λαδώματα" των γραναζιών της μηχανής για το σπρώξιμο των φακέλων, σε αποκλεισμούς προϊόντων, σε εξαφάνιση επιχειρήσεων και εταιριών που δεν θα έχουν τον τρόπο τους και κυρίως σε περαιτέρω μελλοντικά περιορισμούς εφόσον θεωρούμενο ως συναφές προϊόν καπνού, συνεχίζει να δεμονοποιείται και μακάρι να βγω ψεύτης , αλλά το μπαλάκι τώρα θα παιχτεί από τη μεριά του Παγκόσμιου οργανισμού υγείας.
Απο την απουσία νόμων τόσο καιρό παιζόταν η τύχη όλων των επιχειρήσεων του χώρου του η.τ. οπότε σε σχέση με το χθές είμαστε σε πολύ καλύτερο σημείο.
Επίσης οι έλενχοι μόνο καλό έχουν να κάνουν στους καταναλωτές.
Κλείνωντας θέλω να επισημάνω ξανά οτι το η.τ. δεν είναι φάρμακο, δεν απευθύνεται σε αρρώστους, είναι ένα καπνικό προϊόν και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπίζεται και μάλιστα το η.τ. θα μπορούσε να αποτελέσει μια επαναστατική μέθοδος στην ελάττωση των ατομικών αλλά και κοινωνικών επιπτώσεων του καπνίσματος.
Με φιλικούς χαιρετισμούς
Λεωνίδας Κανελλάκης
Smoke EVERYWHERE
Κύριε Κανελλάκη. Η απουσία νόμων δεν αποτελεί εξ'ορισμού δυστύχημα καθώς και η παρουσία τους, δεν αποτελεί ευτύχημα.
Οι εμπορικές επιχειρήσεις διέπονται από νόμους, κάτι που ξέρετε καλά τόσο εσείς όσο και εγώ που διαθέτουμε τέτοια.
Τα προϊόντα γενικής διάθεσης προς το κοινό, διέπονται επίσης από κάποια standards καλή χρήσης και λειτουργίας τους (παράδειγμα οι ηλεκτρικές συσκευές, οι ηλεκτρονικές συσκευές κλπ) και δεν γνωρίζω να υπάρχουν ρυθμίσεις αδειοδότησης ειδικής μορφής για αυτές.
Δεν γνωρίζω να υπάρχει ειδική ρύθμιση για την εισαγωγή ενός νέο μοντέλου κινητού τηλεφώνου το οποίο πληρεί τις γενικές προδιαγραφές συμμόρφωσης. Εαν κατόπιν της κυκλοφορίας του, βρεθεί πως δεν τις πληροί, τότε αποσύρεται από την αγορά και υπάρχουν τέτοια παραδείγματα. Προσπαθείτε λοιπόν να πείσετε πως η διαδικασία φακέλου για την αδειοδότηση των συσκευών είναι χρήσιμη για ποιον ακριβώς? Που ακριβώς εφαρμόζεται τέτοια διαδικασία για άλλες ηλεκτρονικές συσκευές?
Ομως, επειδή το Η.Τ. όπως σαφέστατα γράφετε, είναι καπνικό προϊόν (μπράβο σας), τότε οφείλει να μεταχειριστεί με ειδικό τρόπο καθόσον τα καπνικά προϊόντα μεταχειρίζονται με ειδικό τρόπο καθότι δεν είναι συσκευές γενικής χρήσης. Πάρα πολύ ωραία, χαίρομαι για την άποψή σας.
Ωστόσο το Ηλεκτρονικό τσιγάρο δεν είναι καπνικό προϊόν και αν θα έπρεπε να συνομολογήσω κάτι τέτοιο, απλά για να υπάρχω, προσωπικά δεν θα το έκανα ποτέ.Καλώς η κακώς είμαι από εκείνους που συντάσσονται με τον Ρήγα Φεραίο στο "καλύτερα μιας ώρας, ελεύθερη ζωή παρά σαράντα χρόνους σκλαβιά και φυλακή". Προφανώς είμαι αεροβάτης, όπως ο κύριος Πετρόπουλος μας αποκάλεσε. Από αυτούς τους αεροβάτες που δεν υποτάχθηκαν στο σουλτάνο για να εξασφαλίσουν το ελάχιστο της ύπαρξης τους, μιας θλιβερής ύπαρξης.