Φαντασθείτε ότι τέτοιες πολυεθνικές κολοσσοί δεν μπορούν να παρακολουθούν τις αλλαγές ανά κράτος και να έχουν διαφορετικά προϊόντα. Τους βολεύει λειτουργικά να υπάρχει ενιαία στρατηγική, ενιαία παραγωγή κλπ.
Εδώ να μου επιτρέψεις να διαφωνήσω. Είναι είδος branding η διαφορετικότητα προϊόντων, είτε στην ονομασία είτε στη σύσταση ανάλογα τη χώρα διάθεσης από πολυεθνική εταιρία.
Στην ονομασία, συνήθως γίνεται για λόγους κάλυψης ενός ήδη υπάρχοντος target group και για αποφυγή απωλειών. Τρανό παράδειγμα τα τσιγάρα κάμελ, αυτά που κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα, έγραφαν "American & Domestic Blend" ενώ αυτά που κυκλοφορούσαν σε ΗΠΑ "American & Turkish Blend". Μάλλον η Τουρκία τους έκανε σε κάτι εξωτικό, ενώ στην Ελλάδα, λόγω τεταμένων σχέσεων, οι άρχοντες του μάρκετιγκ θεώρησαν ότι το τούρκικο δεν πουλάει(αχ και να έβλεπαν σήμερα, 20 χρόνια μετά, "Ελληνική τηλεόραση 21:00-23:00 καθημερινές...).
Άλλο παράδειγμα, το γνωστό στους τζανκφουντάδες McDonalds McRoyal with cheese. Στις χώρες που χρησιμοποιούν μετρικό σύστημα (χιλιόμετρα, λίτρα, μέτρα) δεν θα έπαιζε η πρωτότυπη ονομασία του εν λόγω σάντουιτς που είναι Quarter Pounder with Cheese. Δηλαδή ότι το μπιφτέκι ζυγίζει 1/4 της λίβρας, περίπου 125γρ.
Στη σύσταση τώρα, η πολυεθνική Pizza Hut, προσφέρει υλικά για τις πίτσες της αναλόγως χώρας. Προφανώς και στην Ελλάδα δεν θα πουλούσε το Spicy Tikka Masalla Chicken, όπως στην Ινδία θα θεωρούταν βλάσφημοι αν προσέφεραν Spicy Ground Beef. Το Target Group είναι ίδιο, καταναλωτές πίτσας, αλλά γιατί να μην προσφέρει υλικά που θα ελαττώσουν τις διαρροές στο μίνιμουμ?
Πόσο μάλλον για τα τσιγάρα, τα οποία βασίζονται στα καπνά, προφανώς και η εισαγωγή πακέτου είναι πιο ακριβή από την εισαγωγή χύμα καπνού και επεξεργασίας. Άρα ξεχνάμε την ενιαία παραγωγή. Τρανό παράδειγμα: Αγγλία 2002. Το Marlboro με εισαγόμενα καπνά αλλά Αγγλική παραγωγή κόστιζε 4,20 λίρες ενώ τα συσκευασμένα εισαγόμενα Χρυσή Κασετίνα Καρέλιας(!) κόστιζαν 7,10 λίρες, με τη λίρα τότε στις 550δρχ.
Ενιαία στρατηγική ναι. Ενοποίηση λειτουργικού κόστους, ναι. Ενιαία καμπάνια σκιώδους προώθησης ναι. Αλλά ενιαία παραγωγή, αδύνατον!
Παίζει να είμαι λίγο οφ τόπικ, αλλά όταν βλέπω θέματα περί στρατηγικού μάρκετιγκ, κάτι παθαίνω!!!!