Πριν ξυπνήσουν οι βούδες, μπορεί να μου εξηγήσει κάποιος πως ακριβώς μετράμε με το πολύμετρο και τι νούμερα θέλουμε να δούμε?
Γιατί πολύμετρο μεν έχω, ιδέα πως δουλεύει, δεεεεεεν έχω
Θα χρειαστείς μια αντίσταση 4Ω 5W με όσο το δυνατό μεγαλύτερη ακρίβεια.
1. Μετράς με το πολύμετρο την αντίσταση για να δεις πόσο είναι πραγματικά. Η ακριβεια παίζει οπότε αν έχεις αγοράσει αντίσταση με 10% ακρίβεια αυτή μπορεί να είναι 3.6Ω. Ας ονομάσουμε αυτή την αντίσταση R.
2. Μετράς τα volt της μπαταρίας σε ανοικτό κύκλωμα χωρίς φορτίο. Δηλαδή απλά βάζεις του ακροδέκτες του πολύμετρου στο + και - της μπαταρίας. Ας ονομάσουμε αυτή την τάση Vo
3. Συνδέεις στα άκρα της μπαταρίας την αντίσταση και μετράς ξανά την τάση. Ας ονομάσουμε αυτή την τάση V
L. Η μέτρηση αυτή θα πρέπει να γίνει πολύ γρήγορα αλλιώς η μπαταρία θα αποφορτιστεί από το φορτίο και η μέτρηση θα είναι εσφαλμένη. 2-3 δευτερόλεπτα είναι καλά.
4. Χρησιμοποιείς τον τύπο Rint = (Vo-V
L)*R/V
L.
Παράδειγμα:
Ας υποθέσουμε ότι η μπαταρία σε ανοικτό κύκλωμα είναι 4.2V και υπό φορτίο 4Ω είναι 4.18V.
Τότε Rint = ( 4.20-4.18 ) * 4 / 4.18 = 0.019Ω ή αλλιώς η εσωτερική αντίσταση είναι 19mΩ. Αυτό το νούμερο το συγκρίνεις με την εσωτερική αντίσταση που δηλώνει ο κατασκευαστής.
Επειδή η εσωτερική αντίσταση μια πλήρως φορτισμένης και μιας αποφορτισμένης μπαταρίας είναι διαφορετικές, καλό είναι να μετράμε την μπαταρία φορτισμένη ώστε να έχουμε ένα σταθερό σημείο αναφοράς.
Με το πολύμετρο μπορούμε να μετρήσουμε μόνο την ηλεκτρική εσωτερική αντίσταση της μπαταρίας. Όμως η μπαταρία έχει και άεργη αντίσταση επειδή δεν αποδίδει ενέργεια με καθαρά ηλεκτρικό τρόπο αλλά με ηλεκτροχημικό (όπως ο άνθρωπος). Για να μετρήσουμε τη σύνθετη αντίσταση (ηλεκτρική+άεργη) χρειαζόμαστε εναλλασσόμενο ρεύμα κι αυτό δεν μπορεί να γίνει με πολύμετρο. Οι κατασκευαστές μετρούν τη σύνθετη αντίσταση με εναλλασσόμενο ρεύμα 1kHz και αυτή είναι συνήθως η εσωτερική αντίσταση που αναφέρουν στις προδιαγραφές τους.
Και οι 2 μετρήσεις πάντως είναι σωστές.
Δεν υπάρχει άμεση συσχέτιση μεταξύ εσωτερικής αντίστασης και χωρητικότητας. Μόνο η άεργη αντίσταση σχετίζεται με τη χωρητικότητα αλλά αυτή είναι μόνο ένα μέρος της συνολικής εσωτερικής αντίστασης. Μπορεί η μπαταρία μας να έχει χάσει 20-30% της αρχικής χωρητικότητας και η εσωτερική αντίσταση να έχει μεγαλώσει ελάχιστα μόνο.
Είναι σημαντικό όμως να παρακολουθείται η εσωτερική αντίσταση καθώς μπορεί να μας δείξει πιθανά προβλήματα ασφάλειας παρόλο που η χωρητικότητα βρίσκεται σε ικανοποιητικά ακόμη επίπεδα. Θα έλεγα ότι εσωτερική αντίσταση αυξημένη κατά 50% δείχνει προβληματική μπαταρία.
Αυτό που μας ενδιαφέρει πάντως πριν πετάξουμε τη μπαταρία μας είναι η χωρητικότητα. Νομίζω ότι όταν πέσει στο 70% της αρχικής χωρητικότητας οδεύει προς ανακύκλωση.