Όλοι έχουμε ακούσει ότι οι μπαταρίες μας πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση, να μην χρησιμοποιούμε κουρασμένες μπαταρίες και να τις στέλνουμε για ανακύκλωση όταν έρθει το τέλος της ζωής τους.
Για τον κατασκευαστή εάν χάσει πάνω από το 20% της χωρητικότητας της είναι eol (end of life)
Ωστόσο εάν κάποιος δεν έχει μεγάλες απαιτήσεις από την μπαταρία δύσκολα θα καταλάβει γιατί θα πρέπει να τις αλλάξει.
Για τα το αποτυπώσω όλο αυτό σε νούμερα πήρα 3 set μπαταριών από ολοκαίνουργιες έως έτοιμες για ανακύκλωση και τις υπέβαλα σε δοκιμασία από 10 έως 200 watt σε ένα διμπάταρο με arctic fox και καταγραφή σε ecxel των δεδομένων.
Το ζητούμενο είναι να δούμε τις επιπτώσεις στην υγεία της μπαταρίας με το πέρασμα του χρόνου.
Πέρα από την χωρητικότητα που μπορούμε εύκολα να δούμε ότι χάνει μια μπαταρία τόσο εμπειρικά όσο και σε ένα σχετικά απλό φορτιστή...
τι σημαίνει η αύξηση της εσωτερικής αντίστασης;
μπορεί να δίνει το ίδιο ρεύμα με μια καινούργια μπαταρία;
πόσο μας επηρεάζει η πτώση τάσης υπό φορτίο;
έχει την ίδια δύναμη και αντοχή;
ζεσταίνεται το ίδιο;
έχει κάποιους άλλους περιορισμούς;
προκύπτουν θέματα ασφάλειας;
Τα δείγματα που έχω στα χέρια μου για σύγκριση.
2 ολοκαίνουργιες 2922 & 2884 mah ~22-24 mohm (αγορασμένες σαν Murata vct6 αλλά κάτι μου λέει ότι τα στοιχεία είναι Samsung Q30)
2 LG hg2 2 χρόνων αλλά όχι πολύ δουλεμένες 2596-2600 mah ~35-45 mohm
2 Samsung ~3 χρόνων καλοδουλεμένες αλλά με αρκετούς κύκλους 2308-2336 mah ~70 mohm
Tα mohm είναι ένας μέσος όρος από ενδείξεις που δίνει ο lii500 και δεν είναι πάντα απόλυτα σταθερές
Τα δεδομένα που θέλουμε είναι τάση μπαταρίας σε ηρεμία, τάση κατά την λειτουργία και την ισχύ που αποδίδει το mod στην αντίσταση. Για λόγους ευκολίας δεν έχει υπολογιστεί ο βαθμός απόδοσης του mod (χαμένη ενέργεια που καταναλώνεται αλλά δεν αποδίδεται).
Από την διαφορά των 2 τάσεων προκύπτει η πτώση τάσης υπό φορτίο.
Από την αποδοθείσα ισχύ δια της τάσης προκύπτει θεωρητικά το ρεύμα από τις μπαταρίες.
Η εσωτερική αντίσταση IR προκύπτει από την πτώση τάσης δια το διερχόμενο ρεύμα. Αναφέρεται στην συστοιχία των δυο μπαταριών σε σειρά. Άρα δια δυο για την εσωτ. Αντίσταση κάθε μπαταρίας.
Η σχέση μεταξύ της αντίστασης του φορτίου που βλέπουν οι μπαταρίες δια της εσωτερικής αντίστασης, δηλαδή πόσες φορές μικρότερη είναι η εσωτ. αντίσταση από την αντίσταση φορτίου (όχι του coil)
Η απόλυτη ισχύ που καταναλώνεται πάνω στις μπαταρίες και το παίρνουμε ως θερμικό έργο. (πτώση τάσης επί ρεύμα)
Οι μετρήσεις έγιναν σε 10 – 200 watts για δύο μπαταρίες με pusle των 2 sec στα μεγάλα watts για να αντέξουν οι μπαταρίες καθώς ξεπερνάμε αρκετά τα προτιμώμενα χαρακτηριστικά του κατασκευαστή. Οι hg2, 30q, vct6 έχουν όλες την αποφόρτισης στα 30 Α σαν διάγραμμα ασφάλειας, όχι σαν προτεινόμενο.
Μερικά γρήγορα στοιχεία για τις πιο κουρασμένες 30q
Δεν μπορούν να δώσουν πάνω από 168 watts (pulse των 2 sec!) όταν ζητήσαμε 200watts.
Όταν το κάνουν έχουν >1,1 volts πτώση τάσης ανά μπαταρία. Σχεδόν φτάνει στην τάση που θα κάνει cut off το mod ενώ είναι full φορτισμένες.
Με 28 amber επί 2,22 v πτώση τάσης σημαίνει ότι πάνω από 60 watts καταναλώνονται πάνω στις μπαταρίες και φυσικά ζεσταίνονται πολύ.
Αντίστοιχα οι πιο φρέσκιες έδωσαν 185 watts (δεν δοκιμάστηκαν πιο ψιλά) με μισό volt πτώση τάσης ανά μπαταρία και 26 watts απώλειες και στις δυο μπαταρίες.
Γενικό συμπέρασμα
Οι πολυδουμεμένες μπαταρίες σε μεγάλα ρεύματα θα δείξουν τις αδυναμίες τους, μεγάλες πτώσεις τάσης, πρέπει να δώσουν ακόμα περισσότερο ρεύμα για την ίδια ισχύ, μεγάλες θερμικές απώλειες που και αυτές προστίθενται στο έργο που πρέπει να παράξουν και γενικά ζορίζονται περισσότερο για να δώσουν αυτά που θέλουμε.
Εάν υπάρχει ενδιαφέρων για τους τύπους από τους οποίους προκύπτουν τα δεδομένα μου λέτε για ανάλυση.