Χωρητικότητα και διάρκεια των μπαταριώνΑπό τη στιγμή που σχεδόν όλες οι μπαταρίες των η.τ. αποδίδουν 3,7 Volt, αυτό που μετράει στη συνέχεια είναι η χωρητικότητά τους σε ρεύμα. Η
χωρητικότητα μετριέται σε
mAh (μιλιαμπερώρια) δηλαδή mili-Amper ανά ώρα (hour).
Τα πιο
μικρά η.τ., σε μέγεθος κ.τ. (8-9 εκ.) μπορεί να αρχίζουν ακόμα κι από τα 100 mAh. Όσο μεγαλώνει ο όγκος της μπαταρίας τους, τόσο μεγαλώνει και η χωρητικότητά τους σε ρεύμα.
Μικρή μπαταρία με πολλά mΑh δεν υπάρχει. Εδώ ισχύει απόλυτα το «size matter» :
το μέγεθος μετράει. Στα τσιγάρα που μοιάζουν αρκετά με κ.τ. αλλά είναι λίγο
μεγαλύτερα (11 εκ.) η χωρητικότητα των μπαταριών τους κυμαίνεται κάπου κοντά στα 180 mAh ενώ στα
Pen Style (15 εκ.) μπορεί να φτάσει και τα 280. Όλα αυτά τα μοντέλα έχουν πάχος ίσο η λίγο μεγαλύτερο από ένα κ.τ.
Μια μπαταρία των 180 mAh μπορεί να μας φτάσει για 2 ώρες, άντε 3 με το ζόρι με μέτρια χρήση. Για πολλούς χρήστες φτάνει μόνο για 1 το πολύ μιάμιση ώρα.
Αν θέλουμε να κάνουμε μια
χοντρική αντιστοίχηση, θα λέγαμε ότι μπορούμε να βάλουμε
100 mAh ανά ώρα άτμισης με μέτρια χρήση.
Αυτός ήταν και ο λόγος της εμφάνισης
χοντρότερων μπαταριών όπως αυτή του eGo που στη μικρότερη εκδοχή της βγάζει 650 mAh το οποίο σημαίνει πάνω από 6 ώρες άτμισης (με μέτρια χρήση πάντα).
Οι
moders βέβαια δεν περίμεναν τις μεγάλες μπαταρίες των βιομηχανιών η.τ.. Ήδη από καιρό είχαν βρει τις δικές τους λύσεις στο θέμα της τροφοδοσίας με ρεύμα και έδειξαν το δρόμο στις βιομηχανίες φτιάχνοντας
μπαταριοθήκες (mod) που έπαιρναν μπαταρίες ακόμα και 2.500 mAh που μπορούσαν να ξεπεράσουν και το ένα 24ωρο χωρίς φόρτιση. Πάνω σε αυτές τις μπαταριοθήκες βιδώνουν έναν εργοστασιακό ατμοποιητή και ατμίζουν με τις ώρες. Αν και τελευταία οι moders έχουν αρχίζει να βγάζουν και χειροποίητους ατμοποιητές που μπορούν να επισκευάσουν μέχρι και την αντίσταση και το φιτίλι τους.
Για την
συνολική ζωή των μπαταριών μετά από πολλές επαναφορτίσεις, διαπιστώσαμε ότι μπορεί να φτάσει και πολλούς
μήνες. Εδώ η ποιότητα κατασκευής παίζει ρόλο όπως παίζει επίσης ρόλο και στο κατά πόσο θα έχει
σταθερή απόδοση από τη στιγμή που είναι φρέσκια φορτισμένη μέχρι να χρειαστεί επαναφόρτιση.
Μπαταρίες και mAhΜε τα mAh (μιλιαμπέρ ανά ώρα) προσδιορίζουμε κυρίως τη
διάρκεια της μπαταρίας σε συγκεκριμένη χρήση από πλήρη φόρτιση έως πλήρη εκφόρτισή της. Έτσι:
Αν μία μπαταρία είναι 250 mAh σημαίνει ότι μέχρι να εκφορτιστεί πλήρως θα διαρκέσει: 1ώρα (1h) σε ένα κύκλωμα που ένταση του ρεύματος είναι 250 mA (μιλιαμπέρ)
Μισή ώρα (1/2h) σε κύκλωμα που ένταση του ρεύματος είναι 500 mA
15 λεπτά (1/4h) σε κύκλωμα που ένταση του ρεύματος είναι 1000 mA (=1Αμπέρ) κτλ.
Τι άλλο όμως μπορούν να προσδιορίσουν τα mAh μιας μπαταρίας;Προσδιορίζουν τα
μέγιστα mA (ένταση ρεύματος) στα οποία επιτρέπεται να δουλεύουν σύμφωνα με τις
προδιαγραφές λειτουργίας τους. Έτσι στα χαρακτηριστικά που δίνει ο κατασκευαστής στο Datasheet της μπαταρίας αναγράφονται π.χ. το
μέγεθός της, ο
αριθμός κύκλων φόρτισης - εκφόρτισης, ο μέγιστος επιτρεπόμενος
ρυθμός φόρτισης, καθώς και τα μέγιστα
συνιστώμενα μιλιαμπέρ λειτουργίας με την κωδικοποίηση
C (π.χ. 1C, 2C, 10C κ.λ.π.).
Τι σημαίνει όμως ο κωδικός 1C ;1C σημαίνει ότι η μπαταρία αυτή έχει προδιαγραφές καλής λειτουργίας σε κύκλωμα με ανώτερη ένταση τόση όση μία φορά τα mAh της. Έτσι:
Μπαταρία με προδιαγραφές 250mah, 1c, 1000κύκλοι λειτουργίας σημαίνει ότι:Σε κύκλωμα με ένταση 250 mA θα εκφορτιστεί πλήρως σε μία ώρα (1h) και θα έχει καλή λειτουργία
εντός προδιαγραφών που θα της επιτρέψει να επαναφορτιστεί
1000 φορές.
Τι θα γίνει αν εμείς αυτή τη μπαταρία την βάλουμε να τροφοδοτήσει κύκλωμα 500ma ;α) Θα δουλέψει εκτός προδιαγραφών και συνήθως αυτό οδηγεί στη
μείωση των κύκλων φόρτισης - εκφόρτισής της π.χ. απο 1000 σε 500 κύκλους. Αυτό το ονομάζουμε
στρεσάρισμα μπαταριών.
β) Επίσης
δεν θα μπορέσει το κύκλωμα αυτό να λειτουργήσει κατά τα αναμενόμενα, διότι η ένταση του ρεύματος δεν θα είναι η ζητούμενη π.χ. 500ma.
Εδώ να θυμηθούμε ότι η
ένταση του ρεύματος δεδομένου κυκλώματος, εξαρτάται από την
τάση της μπαταρίας (Volt) και την
αντίσταση του κυκλώματος R (Ohm) στην οποία συνυπολογίζουμε
και την εσωτερική αντίσταση της μπαταρίας r (Ohm) από τον τύπο Ι=V/R
Τι προδιαγραφές σε C έχουν συνήθως οι μπαταρίες;Όλες είναι
1C αν δεν αναγράφεται διαφορετικά: Li-Ion ΧΧ-fire (ultrafire, trustfire κτλ.). καθώς και οι eGo, Riva κτλ.
Οι
IMR είναι συνήθως
5-10C (High drain).
Οι
aw ανάλογα με το μοντέλο είναι περισσότερο από
2C.
Και σε τι μας είναι χρήσιμα όλα αυτά;Αν υπολογίσουμε την ένταση ρεύματος ενός η.τ. πχ τάση = 3,7V, αντίσταση = 2,5Ω άρα ένταση=V/R = 1,48 Αμπέρ
συμπεραίνουμε ότι:
α) Για να έχει καλή λειτουργία η μπαταρία σε έναν νορμάλ ατμοποιητή θα πρέπει να είναι το ελάχιστο:
1500mah αν είναι 1C ή
300mah αν είναι 5C (IMR)
β) Για να δουλέψει σωστά με LR (1,5Ω) ατμοποιητή Ι=3,7/1,5= 2,46Αμπέρ, ή μπαταρία θα πρέπει να είναι το ελάχιστο :
2500mah σε 1C ή
500mah σε 5C (IMR).
Και γιατί τα εργοστάσια βγάζουν 510 με 250 mah 1C μπαταρία;Για το
μέγεθος, γιατί λιγότερα mah -> μικρότερο μέγεθος.
Και ποια είναι τα αρνητικά του;α) Μικρή
διάρκεια ζωής μπαταριών.
β)
Αδύναμη λειτουργία.